ديدگاه

به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بهجت‎

به کوشش:محمود مهری|

بیست و هفتم اردیبهشت ماه سالروز وفات شیخ السالکین ،عارف کامل ،حضرت آیت الله العظمی  بهجت می باشد.به همین مناسبت بر آن شدم خاطره ای بهمراه رهنمودهائی چند از ایشان را ذکر کنم.

سال 1380بود و قرار بود از طرف دانشگاه برای سفر زیارتی از تهران عازم قم شویم.از برنامه های این سفر حضور در نماز صبح آیت الله بهجت بود.حس و حال عجیبی داشتیم چرا که در مورد حالات ،کرامات و نمازهای ایشان زیاد شنیده بودیم .شب بود که به قم رسیدیم .هنگام اذان صبح جهت اقامه نماز عازم مسجد ایشان شدیم .مسجد کاملا پر بود و بقول معروف جای سوزن انداختن هم نبود.آقا برای اقامه نماز تشریف آوردند و نماز را شروع کردند.آنچنان نماز می خواندند که گوئی معبودشان  را حاظر و ناظر خود می بینند وکلمات نماز را با زار و گریه  می خواندند و حالی عجیب برای دیگران هم بوجود آورده بودند.همین پارسال بود که یکی از دوستان می گفت هنوز هم وقتی یاد آنروز می افتم آن حس و حال برایم تازه می شود.بعداز این قضیه چند بار دیگر نیز توفیق حضور در نماز ایشان را داشتیم و بعضی اوقات صف نماز ایشان به بیرون از مسجد با چندین صف کشیده می شد و بعد از نماز ایشان با مهربانی و ملاطفت خاصی با نمازگزاران برخورد می کردند.

آن عارف وارسته در 27 اردیبهشت 1388شمسی دار فانی را وداع گفتند و عالم تشیع ومردم قم  را به سوگ نشاندند.آنچنان جمعیتی در تشییع جنازه ایشان حاضر شده بودند که بنده در قم کمتر دیده بودم واینهمه ارادت مردم به ایشان نبود مگر بخاطر عبد بودن واقعی ایشان که همیشه روی آن تاکید داشتند.روحش شاد

گفتار و توصیه های کوتاه اخلاقی آیت الله بهجت *

آنچه در پي مي آيد گلچيني از رهنمودها و توصيه هاي اخلاقي حضرت آيت الله بهجت است كه از منابع مختلف انتخاب شده است.

۱-در اين مطلب جاي شك نيست كه اگر انسان بدان موفق باشد، براي او كافي است و تمام مطالب و نتايج رياضات شاقه و دشوار را دارد! و آن مطلب اين است كه: انسان خود را در محضر خدا ببيند و خدا را در همه احوال، مطلع از خود و در همه جا حاضر و بر همه كارها و احوال خود، ناظر بداند. [در محضر بهجت: ۱/۳۵۴ [

۲-در قضيه حضرت يوسف (عليه السلام) آمده است: (اخرج عليهن: بر آنان بيرون آي.) فقط يك ديدار بود، و پس از ديدن جمال حضرت يوسف… دستها را قطع كردند و بي اختيار شدند!… پس اهل شهود كه كشف آنها به مراتب قوي تر است، چگونه با مشاهده جمال و كمال مطلق، به هر چه غير او است پشت پا نزنند؟! [همان: ۲/۱۷۶ [

۳-اگر بخواهيم محيط خانه گرم و باصفا و صميمي باشد، فقط بايد صبر و استقامت و گذشت و چشم پوشي و رأفت را پيشه خود كنيم تا محيط خانه گرم و نوراني باشد. [همان۳۰۰ [

۴- واي بر ما اگر در خصوص خوردنيها و نوشيدنيها از حرام اجتناب نكنيم! زيرا همين غذاها است كه منشأ علم و ایمان و يا كفر ما مي شود! [همان: ۱/۳۳۷ [

۵-خوردن غذاي شبهه ناك و نيز غذاي كسي كه از حرام پرهيز ندارد، هر چند جايز است؛ ولي انسان را مريض و از عبادات محروم مي كند و يا سبب سلب توفيق مي شود. [همان: ۲/۲۴۶ [

۶-خدا نكند حرام در نزد انسان زينت داده شود! اين يك بيماري قلبي است كه انسان به آن مبتلا مي شود، و با وجود راههاي حلال كه نيازش را برآورده مي كند، خود را به حرام گرفتار مي نمايد[همان: ۱/۲۹۸ [

۷-براي اداره تمام جهان كافي است كه انسان، عاقل و مؤمن و متدين باشد. ديانت و عقل، براي اداره كره زمين كفايت مي كند [همان:۲/۴۳ [

۸-اگر مي خواهيد از ناحيه دعا به جايي برسيد، زبان حالتان اين باشد: تسليم خدا هستيم، هر چه بخواهد بكند، بنا داريم عمل به وظيفه بندگي كنيم. [همان: ۱/۳۴۱ [

۹-اگر بي تفاوت باشيم و براي رفع گرفتاريها و بلاهايي كه اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نكنيم، آن بلاها به ما هم نزديك خواهد بود.[همان: ۱/۹۷ [

۱۰- ائمه ما (عليهم السلام) دعاها را در اختيار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببينند. [همان: ۱/۱۸۹ [

۱۱-عبارت: (واجعل قلبي بحبك متيماً: و دل مرا سرگشته و ديوانه عشق و محبت خود قرار ده.) نفي موضوع خودبيني است و اين كه پروانه بشود و به نور رسد و نور شود. از خدا بخواهيم با جذبات او از خود فارغ شويم و بي خود گرديم تا نفهميم و خود را در برابر عظمتش گم كنيم. [همان: ۲/۱۲۱ [

۱۲-راستگوئی، در ديدن رؤياي صادقه و صفاي روح خيلي مؤثر است. [همان: ۲/۱۵۸ [

۱۳-باب رسيدن به كمالات و لقاءالله مفتوح است. حيف نيست اين مراحل را كه از راه بندگي حاصل مي شود، نداشته و از آنها محروم باشيم؟![همان: ۲/۱۹۰ [

۱۴-ما بايد باب توجيه خطا و اشتباه را به روي خود ببنديم و براي هر خطا، زبان به استغفار بگشاييم و اگر قابل جبران باشد، جبران كنيم. [همان [

۱۵-موجبات خواطر و غفلت و نسيان از ياد و ذكر حضرت حق را خود ما فراهم مي كنيم… در اثر محاسبه و مراقبه، عيب كار آشكار مي گردد. [همان: ۲/۳۶۴ [

۱۶-كسي كه از معنويات و معرفت خدا بهره مند است، چه حاجت به كيميا دارد؟! چه كيميايي بالاتر از خداشناسي؟![همان: ۲/۳۵۹ [

۱۷-انسان هر راهي را بدون تقيد و پايبندي به قرآن و سنت برود، روز به روز تنزل مي كند. [همان: ۲/۳۶۱ [

۱۸-انسان بايد هر روز موضع خود را مشخص كند كه آيا اهل حق است و يا باطل و پيرو آن. [همان: ۲/۳۶۲ [

۱۹-خدا كند شغل نافع به حال خود را تشخيص دهيم و تثبيت در آن پيدا كنيم و در آن ثابت قدم باشيم، و هر روز فكر تازه اي در سر نداشته باشيم و هر لحظه به رنگي نباشيم! [همان: ۲/۳۹۵ [

۲۰-به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نمي توانيم ديگران را اصلاح كنيم. [همان: ۲/۴۲۷ [

۲۱-بايد هر كسي در شبانه روز، مقداري از وقت خود را صرف تحصيل علوم دينيه كند، ولو به فرض، يك ساعت در شبانه روز. [فيضي از وراي سكوت: ۱۵۶ [

۲۲-ابتلائات براي اين است كه يقين پيدا كنيم. [نكته هاي ناب: ۷۵ [

۲۳-كسي كه بداند در مرآي و مسمع خدا است، نمي تواند گناه كند. تمام انحرافات ما از اين است كه خدا را ناظر و شاهد نمي بينيم.[همان [

۲۴-ما بايد با احاديث سر و كار داشته و آنها را مطالعه كنيم؛ چرا كه شفا در اينها است. [همان: ۹۱ [

۲۵-هر روز، يك روايت از كتاب (جهاد النفس) وسائل الشيعه را مطالعه كنيد. در واضحاتش بيشتر فكر كنيد. بعد اين را در خودتان مي بينيد كه سر يك سال، عوض شده ايد! [همان: ۱۴۳ [

۲۶-بعضي گمان مي كنند كه ما از ترك معصيت عبور كرده ايم؛ غافلند از اين كه معصيت، اختصاص به كبائر معروفه ندارد، بلكه اصرار بر صغائر هم، كبيره است. [به سوي محبوب: ۳۴ [

۲۷-هيچ ذكري بالاتر از ذكر عملي نيست. هيچ ذكر عملي، بالاتر از ترك معصيت در اعتقاديات و عمليات نيست. [همان: ۴۰ [

۲۸-بايد بدانيم علاج ما، اصلاح نفس است در همه مراحل، و از اين مستغني نخواهيم بود و بدون اين، كار ما تمام نخواهد شد. [همان: ۱۰۴ [

۲۹-خدا مي داند يك صلواتي را كه انسان بفرستد و براي ميتي هديه كند، چه معنويتي، چه صورتي، چه واقعيتي براي همين يك صلوات است! [همان: ۱۱۴ [

۳۰-انسان بايد دائم الذكر باشد! زيرا كسي كه دائم الذكر باشد، همواره خود را در محضر خدا مي بيند و پيوسته با خدا سخن مي گويد. [برگي از دفتر آفتاب: ۱۴۴ [

۳۱-اگر جلوي خود را در ارتكاب معاصي نگيريم، حالمان به انكار و تكذيب و استهزا به آيات الهي، و يا به جايي مي رسد كه از رحمت خدا نااميد مي شويم! [در محضر بهجت:۱/۱۹۳ [

۳۲-التزام به سنخ دعاهاي اهل بيت (عليهم السلام) اولين مرتبه اش، مجالست و مؤانست با آنها است. [همان: ۱/۲۴۶ [

۳۳-در تعبديات، كوه كندن از ما نخواسته اند، سخت ترينش نماز شب خواندن است كه در حقيقت، تغيير وقت خواب است نه اصل بي خوابي، بلكه نيم ساعت زودتر بخواب، تا نيم ساعت زودتر بيدار شوي! [همان: ۲/۱۷۰ [

۳۴-هم جنسي و هم شكلي و اختلاط با كفار، تسلط و حكومت آنها را بر مسلمانان آسانتر مي سازد. [همان۱/۳۲ [

۳۵-بوده اند كساني كه اگر معصيت يا خلافي از آنها صادر مي شد يا غذاي ناپاكي مي خوردند، متوجه مي شدند و مي گفتند: تاريك شديم، حجابي حاصل شد. [همان:۲/۴۲۶ [

۳۶-ترك معصيت، حاصل نمي شود به طوري كه ملكه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و ياد خدا در هر حال و زمان و مكان و در ميان مردم و در خلوت. [به سوي محبوب:۲۳ [

۳۷-مواعظ عمليه، بالاتر و مؤثرتر از مواعظ قوليه است! [همان: ۳۳ [

۳۸-از خدا مي خواهيم كه عيدي ما را در اعياد شريفه اسلام وایمان، موفقيت به عزم راسخ ثابت دايم بر ترك معصيت قرار بدهد، كه مفتاح سعادت دنيويه و اخرويه است! [همان: ۳۵ [

۳۹-هر كه عمل كرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم مي فرمايد! [همان:۴۶ [

۴۰-نماز شب، مفتاح توفيقات است [كليد موفقيتها است]. [ همان: ۷۹ [

۴۱-وقتي كه روح انسان به عالم ديگر رفت، مي فهمد اين همه تشريفات در دنيا لازم نبود. [در محضر بهجت: ۲/۴۰۵ [

۴۲-ما بايد در اعتقادات و اعمال، چه عمل شخصي مان و يا عمل نوعي و اجتماعي مان و در عبادتمان، از تحصيل رضايت خدا، لحظه اي غافل نشويم و مسامحه نكنيم كه اگر مسامحه بكنيم، در همان آن، خاسر و زيانكار شده ايم! [فيضي از وراي سكوت:۵۳ [

۴۳-مدام به قرآن نگاه كردن، دواي درد چشم است. [در محضر بهجت: ۲/۲۸۰ [

۴۴-اگر از قرآن استفاده نمي كنيم، براي آن است كه يقين ما ضعيف است. [همان: ۲/۲۸۰ [

۴۵-ملائكه، صداي ما را ضبط مي كنند، هم از گفتار ما، هم از اصل و نيت گفتار ما كه به داعي الهي صادر شده است، يا نفساني و شيطاني، عكسبرداري مي كنند. [همان: ۲/۱۰۰ [

۴۶-نسبت اين دنيا و عالم آخرت، مثل شكم مادر و عالم رحم با اين عالم است (والموت ولاده الروح: مرگ، تولد روح است.) [همان: ۲/۲۳۵ [

*سایت اینترنتی تبیان(واحد زنجان)

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. با سلام و ممنون از برادر عزیز جناب آقای مهری….
    سالروز رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی بهجت که به حق استاد اخلاق و بنده ی مقبول درگاه حق بود بر همگان تسلیت باد.

  2. باسلام خدمت دوست عزیز اقای مهری
    مطالب بسیار جالبی بود واقعا استفاده بردیم
    ایشان دارای کرامات بسیاری بودند که یکی از اینها طی الارض بودو…..
    خدا روح ایشان را شاد کند
    درگذشت ایشان مصیبت بزرگی برای جهان تشیع بود

  3. با عرض سلام و تشکر از دوستان و اساتید محترم
    در باب فضائل و کرامات آقای بهجت کتابها نگاشته شده است .در عظمت او همین بس که آیت الله بهاءالدینی که خود از علمای بزرگ و دارای کشف و شهود بوده است،در مورد ایشان فرموده بودند:الان ثروتمندترین مرد جهان (از جهت معنوی) آقای بهجت است.(کتاب برگی از دفتر آفتاب ص 117).
    یکی از کرامات او بنقل از امام خمینی و آیت الله مشکینی (بروایت آقای مصباح )و آیت الله شیخ عباس قوچانی (بروایت فرزندش حجت الاسلام قوچانی) آمده است که ایشان دارای موت اختیاری بوده است.(سایت تبیان)
    البته آنچیزی که هدف اولیاء الهی است فقط بندگی خداوند است و در اثر همان عبودیت ،مقامات و کراماتی نیز خداوند به آنها عنایت می فرماید.انشاءالله که ما نیز بتوانیم از بندگان صالح خداوند باشیم و عاقبت ما ختم بخیر شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن