ديدگاههمه

واكاوي خرافات و بدعت ها درباره ماه مبارك رمضان

به كوشش:خديجه مقتدر|

ماه رمضان ماه ، بندگی پروردگار است و یکی از پیامدهای سازنده آن ، یاد خدا و بیرون رفتن از آلودگی ها و تیرگی هاو یافتن صفا و پاکی دل است . برخی از گناهان از راه حق و فرق ضاله در پی ترویج خرافات این عوام الناس هستند تا مردم را از اعتقادات اسلامی خود دور کنند تا از این طریق به مقاصد شو م خود دست یابند.
با توجه به هجوم خرافات و بدعت ها درباره ماه مبارک رمضان بر آن شدیم تا با نوجه به آیات قرآن و روایات و احادیث به روشنگری بپردازیم .
امام علی (ع) می فرماید: شبهه را شبهه می گویند چون حق و باطل را به هم آمیخته اند .
1- برخی می گویند ماه رمضان در اصل سه روز یوده و در اثر اشتباه لفظی به 30 روز تبدیل شده است ؟!
در آیه 185 سوره بقره خداوند می فرماید: « شََهر ُرَمضانُ الَذی أَنزلَ فیه القُُُران ….. » شهر در زبان عربی به معنی ماه و هر ماه دارای سی روز است . بنابراین خداوند صراحتاً ماه مبارک رمضان را سی روز بیان کرده است .
در روایات داریم که روزی یک یهودی نزد پیامبر ( ص) می رود و می گوید : چرا تعداد روزه های شما مسلمانان کمتر از ماست ، پیامبر(ص) می فرماید: هنگامی که آدم ابوالبشر از میوه ممنوعه تناول کردند آثار آن 30 روز در بدنش باقی بود بنابراین ما سی روز روزه میگیریم .
در آیه 183 سوره بقره خداوند می فرماید: ای اهل ایمان بر شما روزه داشتن فرض و واجب گردید چنانکه بر امم گذشته فرض و واجب شد و این حکم برایآن است که پرهیزکار شودید . در این آیه خداوند واجب بودن روزه رابیان کرده و این حکم برای مسلمانان نبوده بلکه برامت های قبل از ما نیز روزه واجب بوده است.


2- برخی می گویند چون ماه مبارک رمضان مصادف با فصل تابستان است بنابراین روزه گرفتن نوعی ظلم به خود است ؟!
ظلم یعنی اینکه انسان از فطرت انسانی و صراط مستقیم فاصله بگیرد ، پس هرچه بر ما واجب شده در راستای هدایت و رستگاری ماست .
امام علی (ع) می فرماید: خدا را به ایمان اهل زمین نیازی نیست ، چه آن را آشکار کنند یا پنهان کنند.
ماه رمضان را به این دلیل رمضان گفته اند که گناهان را می سوزاند «یر مضی السیئات » یعنی سوزاندن گناهان
در روایات داریم که روزه سپری در برابر آتش جهنم است و هرچه روزه دار بیشتر به زحمت افتد وگرسنگی و تشنگی آن را دریابد اجر و قرب آن بیشتر است . بعلاوه ماه رمضان از صدر اسلام تا کنون به تناوب ، مصادف با فصل گرما بوده است واگر ظلمی و ستمی بود پیامبر (ص) وائمه آنرا درک وگوشزد می کردند و امروز نیاز به دلسوزی شما نداشتیم پس کاسه داغ تر از آش نشوید چرا که راه هدایت و ضلالت بر همه روشن است.
طبق آخرین پژوهش ها و نظریه های پزشکی روزه فواید زیادی برای بدن دارد
سم زدایی و میکروب زدایی بدن ¬ ـ سوزاندن چربی های مضر بدن ـ تناسب اندام ـ استراحت تمام بدن بویژه اعضاء گوارشی و…….. از جمله فواید روزه برای بدن است .
3- برخی افراد گناهکار و بی ایمان به تمسخر روزه داران می پردازند ؟ !
خداوند در سوره مطففین آیات 29 تا آخر سوره به این افراد پاسخ می دهد :
« و همانا امروز بدکارن بر اهل ایمان می خندند و چون به آنها بگذرند به چشم طعن و استهزاء بنگرند 30 و چون از محفل مؤمنان به سوی کسان خود باز گردند به مسخره کردن مؤمنین می پردازند 31 و چون مؤمنان را ببینند گویند اینان به حقیقت مردم گمراهی هستند 32 در صورتی که ما بدکاران را موکل کار ونگهبان اعمال مؤمنان نگردانیدیم 33 پس امروز ( روز قیامت) اهل ایمان به کفار می خندند 34 و بر تختهای عزت تکیه زده و مشاهده می کنند 35 آیا پاداشی که به کافران می دهند جز نتیجه افعال زشتی است که در دنیا کرده اند36 »
خداوند دراین آیات صراحتاً بدخواهی و بدگویی و حسادت گمراهان را بیان کرده و به تمسخر کنندگان پاسخ می دهد.
امام محمد باقر( ع) می فرماید: هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن نیز ماه رمضان است.
با توجه به اینکه امروز ایران و انقلاب اسلامی بعنوان پایگاها اسلام ناب محمدی (ص ) در جهان شناخته شده و ما مسلمانان و بویژه شیعیان بعنوان سفیران فکری ـ سیاسی و اخلاقی اسلام وظیفه داریم با خواندن قرآن و عمل به آن با روشن بینی و بصیرت به مقابله با شبهات دشمنان اسلام و انقلاب بپرزدازیم .
امام علی (ع) می فرماید : همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیدا است . مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد و تاریکی ها بدون قرآن بر طرف نخواهند شد.
« فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد »

1 دیدگاه

  1. رواح خرافات و ورود آن در اعتقادات مذهبی بعنوان یک آفت بزرگ ،ریشه اعتقادات ناب مذهبی را سست می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا