ديدگاه

سوالات رایج در مورد مسواک و خمیردندان

دندانپزشک داریونی|

سعی دارم در چند مبحث سوالات رایج بیماران را در دندانپزشکی مطرح و به آنها پاسخ گویم،دراین مبحث به سوالات بیماران راجع به مسواک و خمیر دندان خواهم  پرداخت اگر شما عزیزان نیز سوال خاصی در رابطه با دندانپزشکی دارید مطرح کنید تا در آن حیطه نیز صحبت شود

1:از چه نوع مسواکی استفاده کنیم؟

به یقین شما نیز وقتی برای تهیه مسواک به داروخانه مراجعه میکنید با دیدن این همه تنوع در مسواکها دچار سردرگمی میشوید برای اینکه مسواک مناسبی  تهیه کنید به نکات زیر توجه کنید:

روی جلد مسواک ها کلمه soft (نرم) یا medium (متوسط) و یا  hard(سخت) نوشته شده است. به جز موارد خاص اکثر افراد باید مسواکی را خریداری کنند کهsoft باشد

زیرا مسواکهای نرم به لثه آسیب نمیرسانند و به فرد اجازه میدهند که به  آسانی تمام سطوح دندانی را پاک کنند.بهتر است سر مسواکتان زیاد بزرگ نباشد تا دسترسی به تمام نقاط دهان امکان پذیر باشد.

توجه داشته باشد که قیمت مسواک نشان دهنده کیفیت آن نیست.

 2:روزی چند بار مسواک کنیم؟

حداقل روزی 2بار

اینکه دقیقا چه ساعتی از شبانه روز مسواک کنید اهمیتی ندارد مهم برداشتن پلاکهای میکروبی است(در مبحث قبل راجع به آن صحبت کردیم)  اما بهتر است برای اینکه مسواک زدن در ذهنمان به صورت یک عادت شود، صبح ،بعد از بیدار شدن از خواب و شب، قبل از خواب این کار را انجام دهید .

(البته لازم به ذکر است که از نظر علمی هر 24 ساعت یک بار برداشتن پلاکهای میکروبی برای پیشگیری از پوسیدگی کافی است اما به دلیل مسواک زدن ناقص حتما روزی 2 بار این کار را انجام دهید.)

 3:چتد دقیقه مسواک کنیم؟

بین 3تا 7 دقیقه

شاید یکی از بزرگترین علل پوسیدگی دندان همین مسواک زدن غلط در فرصت کم باشد پیشنهاد میکنم در اولین فرصت نحوه صحیح مسواک زدن را از یک دندانپزشک بیاموزید(البته در یک جلسه  به صورت توری نحوه صحیح مسواک زدن را بیان خواهم کرد)

4:آیا مسواکهای برقی از مسواکهای معمولی  بهترند؟

خیر، مسواکهای  برقی هیچ مزیتی نسبت به مسواکهای معمولی ندارند، درواقع  روش مسواک زدن از نوع مسواک مهمتر است.

مسواکهای برقی برای  تشویق شدن کودکان به مسواک زدن ویا برای افراد معلولی که توانایی مسواک زدن را ندارند مناسبتر است.

5:مسواک  کودکان چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

تا قبل از اینکه کودک بتواند خودش مسواک بزند  والدین بایستی به وسیله مسواکهای انگشتی برای کودکشان مسواک بزنند، بعد از اینکه کودک به سنی رسید که خودش بتواند مسواک بزند ، مسواکهای نرم با دسته کوتاه و منعطف و سر کوچک مناسب است.

6:چند مدت یک بار باید مسواکمان را عوض کنیم؟

حدودا هر 3 ماه یک بار

اگر بعد از گذشت یکی دو هفته برس های مسواکتان حالت طبیعیشان را از دست داده اند، باید بدانید که طریقه مسواک زدنتان صحیح نیست و بسیار خشن است ، این نحوه مسواک زدن باعث  از بین رفتن مینای دندان و تحلیل لثه میشود.

اگر بعد از گذشت  3 ماه  مسواکتان هنوز سالم است و هیچ مشکلی ندارد  پس در این مدت  بسیار کمتر از انکه باید مسواک زده اید.

7:از چه خمیردندانی باید استفاده کنیم؟

قیمت خمیر دندان نیز نشان دهنده مرغوبیت ان نیست. در کل خمیر دندانهای ژله ای  بهتر از  انواع خمیری ان است.موقع خرید خمیر دندانی را انتخاب کنید که  حاوی فلوراید باشد. هرگز خمیر دندانی را که به نام سفید کننده به فروش میرسد راد خریداری نکنید زیرا باعث آسیب شدید مینای دندان میشود.

توجه کنید که برای کودکتان حتما از خمیر دندانهای مخصوص اطفال استفاده کنید چرا که  اگر کودک هنگام استفاده از خمیر دندان فلوراید دار بزرگسالان، آن را ببلعد ممکن است باعث مسمومیت وی  شود.

4 دیدگاه

  1. دقیق و عمیق مطالعه کردم.به نظر من، اطلاعات علمی و کاربردی مفیدی است.به سهم خود، از ایشان تشکر می کنم.

  2. دندانپزشک داریونی عرض سلام و تبریک سال نو… حدود چهل روز است ما را از سوالات رایج در مورد علم دندانپزشکی محروم کرده اید ! کم کم داریم نگرانتان می شویم… توقع داریم، نه تنها مطالب دندانپزشکی را با قلم توانای شما در سایت داشته باشیم، بلکه نظرات شما را در سایر امور مثل فراخوان ها، اخبار داغ شوراها، خاطرات و… و… و… نیز بدانیم. داریون نما وقتی زیباست که داریونی ها (منطقه داریون) در جا جای ایران سر افراز و حتی داریونی های مقیم خارج از کشور هم در آن حضور مستمر داشته باشند. منتظر مطالب و دیدگاه های سازنده اتان هستیم… پویا و پایا باشید…

  3. با سلام خدمت جناب آقای زارع
    عذر خواهی میکنم که مدتی است به دلیل تغییر مکان زندگی و… نتوانسته ام به سایت داریون سر بزنم ان شالله در اولین فرصت مطالب جدید را برای سایت خواهم فرستاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا