اخبارگزارشهمه

توضیحات مهم عضو شورای شهر درباره تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در داریون

این تخریب ها بنا به تاکید و دستور سازمان بازرسی انجام شده است

خانم نرگس افتخاری عضو شورای اسلامی شهر داریون با ارسال نامه ای به داریون نما درباره تخریب روز گذشته ساخت و سازهای غیر مجاز در داریون توضیحاتی ارایه داد که در ادامه متن نامه وی عینا منتشر می شود.

شهروندان محترم شهر داریون ، ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شما و خانواده گرامیتان، با توجه به اینکه در مورد «اجرای احکام ماده ۱۰۰ قانون شهرداری» در سطح شهر ، سؤالاتی برای برخی شهروندان بوجود آمده، بر خود واجب دانستم تا در راستای شفاف سازی و آگاهی بخشی به برخی عزیزان که در این خصوص برایشان ابهاماتی بوجود آمده، به شرح زیر توضیحاتی را تقدیم نمایم:

«ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها» مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ شهرسازی و ایمنی است که چنانچه ساخت و سازی «بدون مجوز شهرداری» یا «مغایر با مجوز صادره از سوی شهرداری» یا «بدون رعایت اصول مهندسی و شهرسازی» صورت پذیرد، توسط شهرداری تشکیل پرونده و به «کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری» ارجاع داده می شود.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها عبارتند از :
۱)- نماینده دادگستری که یک نفر قاضی می باشد(دارای حق رأی).
۲)- نماینده شورای شهر(دارای حق رأی).
۳)- نماینده فرمانداری(دارای حق رأی).
۴)- نماینده شهرداری(بدون حق رأی و صرفا جهت تشکیل پرونده و ادای توضیحات در مورد محتوای پرونده).

رأی صادره در این کمیسیون حداقل با دو رأی مثبت از سه رأی اعضای دارای حق رأی، مصوب می گردد و پس از قطعی شدن این رأی، لازم الاجرا است.

احکام صادره در این کمیسیون، معمولا بر سه شکل استوار است:
۱)- جریمه نقدی در خصوص تخلف ایجاد شده در ساخت و ساز.
۲)- اصلاح و رفع تخلف در قسمتی از ساخت و ساز که بصورت غیرمجاز ، صورت گرفته است.
۳)- تخریب ساخت و ساز غیرمجاز.

اجرای احکام قطعی شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، جزء وظایف «شهرداری»است.

در صورتی که حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، مبنی بر تخریب ساخت و ساز غیر مجاز یا غیر اصولی باشد، چنانچه شخص متخلف اقدام به تخریب ننماید، شهرداری با هماهنگی و حضور نیروی انتظامی، موظف به تخریب ساخت و ساز مربوطه است و چنانچه اقدام ننماید، شهرداری تخلف نموده است و در این مرحله چنانچه اعضای شورای شهر نیز بر اعمال احکام قطعی شده «کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری» نظارت ننموده و این احکام جاری نشوند، اعضای شورای شهر نیز متخلف محسوب شده و از طرف نهادهای نظارتی ، بر علیه ایشان حکم صادر می شود.

بنابر توضیحات فوق، به اطلاع شهروندان محترم می رساند که اعضای شورای شهر هیچ دخل و تصرفی در اجرای احکام کمیسیون اشاره شده ندارند، بلکه به لحاظ قانونی، موظف به نظارت بر اجرای این احکام توسط شهرداری است.

شایان ذکر است که در خصوص چند مورد تخریب صورت گرفته اخیر که مربوط به احکام قطعی شده قبلی در «کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری» بوده است، بنا به تأکید و دستور سازمان محترم بازرسی کل مبنی بر اجرای احکام صادره، از طرف شهرداری محترم چندین و چند مرتبه اخطار تخلیه ساختمانهای مربوطه به مالکین ارایه شده و سپس بنا بر اصرار نهادهای بازرسی، حکم مربوطه توسط شهرداری اجرا شده است.

1 دیدگاه

  1. در خصوص اعمال قانون بر تخلفات ساختی که حرفی نیست ولی این قانون برای همیشه بوده نه فقط در این چند مورد.تخلفات ساختی که از زمان احداث شهرداری در داریون انجام شده و در آینده هم حتما رخ خواهد داد .مگر اینکه قانون برای همه به یه صورت انجام بشه .حتما در این مسیر که تخریبها رو انجام دادید یه نگاه دقیقتر هم داشته باشید موارد اینچنینی هم دیدید و خواهد دید.ساخت و سازهایی که در حریم جاده هست چه فلزی چه بتون و با مصالح کلا غیر قانونیست لطف کنید و به اونها هم رسیدگی کنید!!!!پس قانون رو برای همه یکسان اعمال کنید!!!موردی در تخریبها وجود داشته که ادعای مالک این هست که با هماهنگی عوامل شهرداری انجام شده و حتی در اتمام کار گویا حضور داشتند و عکس گرفتند و با حضورشون راه اندازی شده .لطفا شفاف سازی کنید که اگر خلاف ساخته شده پس چرا اونها در این کار غیر قانونی حضور داشتند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا