دودجهمه

مزارع زیبای کلزا در دودج+تصاویر

علی مختاری|

مزارع کلزا در منطقه دودج داریون فارس زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

kolza

1 دیدگاه

  1. … کلزا محصولی است که می توان با گسترش کشت آن به جای محصولات فعلی در منطقه داریون، خشکسالی و افت آب های زیر زمینی را به حداقل رساند.

    تحقیقات نشان می دهد کلزا کم تر از نصف محصولات جالیزی به آب نیاز دارد و با در نظر گرفتن این واقعیت که منطقه داریون با افت آب های زیر زمینی روبروست، توسعه گسترده تر کشت این محصول بسیار مناسب است و توصیه می شود.

    افزون بر نقش توسعه کشت کلزا در کاهش بیماری های زراعی و افزایش کیفیت پروفیل خاک و نیاز کم تر این محصول به آب، کشت پاییزه این محصول از شسته شدن خاک در باران های شدید می کاهد و مانع فرسایش خاک هم می شود.

    هم چنین می توان با کشت گیاهان روغنی از جمله کلزا که دانه آن حاوی بیش از 50 درصد روغن است و کنجاله آن نیز حدود 20 درصد پروتئین دارد، علاوه بر توسعه صنعت روغن کشی و تامین نهاده های دامی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.

    زراعت کلزا یکی از محصولات اساسی و راهبردی و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیز می باشد و کشت این محصول از نظر کشاورزی و فنی به علت تناوب با گندم برای کنترل و کاهش بیماری پاخوره و هم چنین مصرف کم آب و هزینه کم تر در مقایسه با بسیاری از محصولات دیگر، بسیار مقرون به صرفه است .

    به هر حال، کم آبی و کاهش سطح آب های زیر زمینی و بحران آب در منطقه داریون موضوعی است که باید با نگاه جدی پی گیری شود تا با ایجاد محدودیت ها، تغییر الگوی کشت و ایجاد انگیزه،کشاورزان را بیش تر به کشت محصولات جایگزین ترغیب کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا