اخبارگفت و گو

توسط روزنامه‌نگار داریونی؛ «سواد رسانه‌ای برای همه» منتشر شد

فارس- کتاب «سواد رسانه‌ای برای همه» به قلم مهدی بذرافکن، روزنامه‌نگاری داریونی در انتشارات نسل روشن به چاپ رسید.

گفت و گو از:محمد حسین نیکوپور

بذرافکن، نویسنده این تالیف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، گفت: سومین کتابم به همت «نسل روشن» یکی از انتشارات مطرح و برند در زمینه رسانه و فضای مجازی منتشر شد.

بذرافکن با بیان اینکه در سابقه انتشارات نسل روشن چاپ کتاب‌هایی با موضوع رسانه از افراد صاحب نظری چون دکتر سید علی موسوی و سید بشیر حسینی به چشم می خورد، افزود: کتاب «سیاستگذاری در گستره سواد رسانه‌ای» تالیف سید بشیر حسینی یکی دیگر از کتاب‌های حوزه سواد رسانه‌ای است که مدتی پیش انتشارات نسل روشن منتشر کرد.

به گفته این روزنامه‌نگار، سومین کتابم «سواد رسانه‌ای برای همه» همانگونه که از نامش پیداست واقعا برای همه نسل‌هاست و محتوای آن به شکلی است که برای همه سنین قابل استفاده است.

وی افزود: این کتاب ابتدا قرار بود در یکصد صفحه منتشر شود اما حس کردم اگر حجم کتاب زیاد باشد مطالعه آن برای مخاطب کم حوصله امروز سخت است در نتیجه تعداد صفحات را به نصف یعنی حدود ۵۰ صفحه کاهش دادم تا هم با هزینه کمتری به دست مخاطب برسد و هم در حوصله مطالعه مخاطب بگنجد.

در توضیح کتاب یادشده می‌خوانیم: «سواد رسانه‌ای برای همه» به دنبال راه‌های آسان راستی آزمایی اخبار مختلف است در زمانه‌ای که کاربران با هجومی از اخبار مختلف مواجه‌اند و بسیاری اخبار نادرست خاطر آنان را می‌آزارد و مشکلات عصبی بسیاری برایشان ایجاد می‌کند. در این کتاب سعی شده به دور از کلیشه‌های مرسوم از آموزش مستقیم به مخاطبش پرهیز و غیرمستقیم با استفاده از تجربه‌نگاری‌های حضور بیشتر از ۲۰ ساله نویسنده در فضای رسانه، راه‌های تشخیص اخبار راست از دروغ را بیان کند.»

مهدی بذرافکن ۲۳ سال سابقه کار مطبوعاتی دارد. این دانشجوی دکترا علوم ارتباطات اکنون مدرس کارگاه‌های سواد رسانه‌ای، نشریات دانشجویی و مشغول یادداشت‌نویسی برای رسانه است. دو کتاب پیشین نویسنده نیز در حوزه رسانه است. کتاب (حاشیه نوشت) که اولین کتاب اختصاصی حاشیه‌های ورزشی ایران است سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات ارشدان و کتاب (وبگزار) تحلیل مسایل اجتماعی ایران سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات نارون منتشر شد.

به گزارش ایبنا؛‌ کتاب «سواد رسانه‌ای برای همه» توسط انتشارات «نسل روشن» تهران در ۴۶ صفحه، شهریور ۱۴۰۲ منتشر شد.

امتیاز کاربران: 4.65 ( 1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا