آسمانههمه

ایام فاطمیه چه روزهایی است؟

معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: منطق ما در عزاداری برای اهل بیت (ع) باید نظرات مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب باشد و نظر آنها باید برای تمام افراد جامعه ملاک در عزاداری‌ها قرار گیرد.

به گزارش داریون نما حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی‌هوایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «ایام فاطمیه و ایامی که مرتبط با عزاداری‌ها برای اهل بیت (ع) است یکی از مسائل مهم در کشور ما است» اظهار کرد: این مراسم چه از نظر مردمی و چه از نظر تثبیت اخلاق و قانون‌گرایی در جامعه بسیار مهم و کارآمد است و ما باید سعی کنیم که مناسبت‌ها را همان‌گونه که برای اهل بیت (ع) اصل بوده و خواسته آنهاست به صورت باشکوه و با عظمت برگزار کنیم ولی عزاداری‌ها باید به گونه‌ای برگزار شود که امامان و اهل بیت (ع) برگزار می‌کردند.

کسانی نباید به بهانه‌های مختلف از ایام فاطمیه و یا ایامی همچون محرم و صفر دور شوند

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما باید جوانان و نوجوانان را برای حضور در این مراسم تشویق کنیم و هیچ شک و شبهه‌ای در این رابطه وجود ندارد و کسانی نباید به بهانه‌های مختلف از ایام فاطمیه و یا ایامی همچون محرم و صفر دور شوند. آنچه که اهل بیت (ع) در این مراسم از ما می‌خواهند تجلی و تبلور آن را اکنون می‌توانیم در سخنان مراجع تقلید و رهبر انقلاب که هم به عنوان مرجع تقلید و هم ولی امر مسلمین است پیدا کنیم.

وی گفت: قرائت ما از اسلام همان سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که نشات گرفته از سخنان ائمه(ع) است و این سخنان برای مراجع عظام تقلید هم ملاک و معیار است. اینکه تعداد روزهایی که برای اهل بیت (ع) و به خصوص ایام فاطمیه عزاداری می‌کنیم چگونه است؟ به صورت سلیقه‌ای برگزار می‌شود و برگرفته از قومیت‌ها و مراکز جغرافیایی است که افراد در آنجا زندگی می‌کنند که جشن‌ها و مراسم عزاداری خود را بر طبق آن منطقه برگزار می‌کنند ولی برگزاری اینگونه مراسم نباید به گونه‌ای باشد که اصل آن با شرع و عرف ناسازگاری داشته باشد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اصلی که بزرگواران و مراجع تقلید هم بر آن تاکید کرده‌اند این است که سیره اهل بیت (ع) و عزاداری آنها باید اجرا شود چراکه فرزندان حضرت زهرا (س) هم در ایام شهادت حضرت زهرا (س) عزاداری کرده‌اند.

موسوی‌هوایی ادامه داد: ما باید مسائل دینی را از کارشناسان دقیق و متخصص در آن امر استنباط کنیم. اینکه ایام فاطمیه چندروز است بنده با توجه به اینکه مرجع تقلیدم حضرت آقا است و رهبر معظم انقلاب پنج روز را برای مادرشان عزاداری می‌کنند این را باید ملاک و معیار قرار دهیم. در کنار مراسمی که مقام معظم رهبری برگزار می‌کنند می‌توانیم با استباط به بحثی که آیت‌الله شبیری‌زنجانی هم در سخنان خود به آن اشاره کرده بگوییم که ایشان در جایی فرموده‌اند ما نباید از جانب خودمان دهه درست کنیم و عزاداری‌ها را در جامعه بیشتر و بیشتر کنیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید بر طبق آن چیزی که اهل بیت (ع) داشته‌اند و روش‌شان بوده کار کنیم. بعضی‌ها سلیقه‌ متفاوتی دارند و توان‌شان بالاست و این دهه را عزاداری می‌کنند مانند علمای دین. اما نباید این را به تمام جامعه اطلاق داده و بگوییم همه افراد باید این کار را انجام بدهند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بهتر است صداوسیما و رسانه‌ها سه روز را ملاک عزاداری قرار دهند چرا که حضرت زهرا (س) دختر پیامبر(ص) و ام‌الائمه است و باید از این بزرگوار سخن بگوییم، ولی رسانه‌ها نباید در سخنانی که بیان می‌کنند خلاف وحدت اسلامی کاری انجام بدهند و همه باید در بحث‌های خود به منابع صحیح تاریخی استنباط کنیم.

اما نقل قوی که در تاریخ وارد شده همان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) در سوم جمادی‌الثانی است

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: گاهی اوقات نمی‌شود تمام تاریخ را در رسانه‌ای بیان کرد ولی باید بحث‌های عمومی که از تاریخ است مطرح شود ولی با یک زبان صحیح و درست. بسیاری از مراجع هم وقتی می‌خواهند برای ایام فاطمیه تاریخی را تعیین کنند به سخنان آقا استنباط می‌کنند و ایشان را ملاک و معیار قرار می‌دهند.

موسوی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا دو روایت برای شهادت حضرت زهرا(س) مراسم عزاداری برگزار می‌کنیم؟ گفت: این به دلیل نقل‌های تاریخی است که وجود دارد اما نقل قوی که در تاریخ وارد شده همان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) در سوم جمادی‌الثانی است، اما به جهت اینکه در تاریخ نقل‌های دیگری هم در رابطه با ایام شهادت حضرت زهرا (س) بوده و بزرگان دینی هم بوده‌اند که به این تاریخ استنباط کرده و آن را پذیرفته‌اند ما هم باید به این ایام احترام بگذاریم.

معمول بر این است که دو روز قبل و یکی دو روز بعد از شهادت حضرت عزاداری می‌کنند

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این ایام می‌تواند فرصتی برای تبلیغ و ترویج اخلاقیات در جامعه باشد و باید کاری کنیم که مردم به حقوق شهروندی و ملاک‌ها و معیارهای دینی احترام بگذارند و علما در بین مردم حاضر شوند و از ملاک‌ها و معیارهای دینی در تمام مسائل صحبت کنند و باید برای تبلیغ و ترویج دین این فرصت را مغتنم بشماریم و معارف اسلامی را بیان کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع می‌شود؟ گفت: معمول بر این است که دو روز قبل و یکی دو روز بعد از شهادت حضرت عزاداری می‌کنند، اما صداوسیما باید آن سه روز یعنی قبل، بعد و روز شهادت را به گونه‌ای برگزار کند که فضای حزن‌ را در رسانه ملی ببینیم، ولی اینکه بخواهیم بگوییم تمام مردم باید مشکی بپوشند و اگر کسی این کار را انجام ندهد بی‌دین است درست نیست.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اینکه یک عده دوست دارند و لباس مشکی می‌پوشند محترم است و این یک رسم است که خیلی از مردم می‌خواهند برای احترام به حضرت زهرا (س) که ام‌الائمه است مشکی به تن کنند و این اشکالی ندارد ولی اینکه بخواهیم به این ایام بی‌احترامی کنیم و مثل سال گذشته یکی دو تا گزارش به سازمان‌ رسیده بود که برخی‌ها در این ایام مراسم عروسی برپا کرده‌اند کار درستی نیست و برپایی اینگونه مراسم سبب می‌شود که به افکار و اعتقادات نیمی از افراد جامعه لطمه وارد شود.

موسوی‌هوایی در پایان گفت: ما نباید این ایام را سبک بشماریم. سبک شمردن این ایام مثل مال حرامی است که در زندگی برخی از افراد وارد می‌شود و کم کم تاثیر منفی خود را می‌گذارد. احترام نگذاشتن به سلیقه اهل بیت(ع) و مراجع عظام هم می‌تواند آثار بدی در زندگی داشته باشد. ما با اتکا به سیره اهل بیت باید عزاداری برای حضرت زهرا (س) داشته باشیم ولی اینکه چگونه است و در چه ایامی برگزار می‌شود باید به سخنان مقام معظم رهبری و مراجع عظام اتکا کنیم و تمام مردم ما حضرت زهرا(س) را دوست دارند و احترام این ایام را حفظ می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا