منهاي داريون

توضیحات فرمانده یگان صابرین درباره چگونگی شکل گیری نیروهای ویژه سپاه پس از ۱۲ سال

سردار مرتضی میریان فرمانده یگان ویژه صابرین درباره چگونگی شکل‌گیری این واحد گفت که برای تشکیل «نیروی ویژه» متون نیروی ویژه انگلیس ترجمه شد.
به گزارش خبرآنلاین، اهم سخنان فرمانده نیروی یگان ویژه صابرین در ادامه به نقل از هفته نامه پنجره می‌آید:

*وقتی قرار باشد یک نیرو ویژه تشکیل شود آموزش‌هایش هم باید خاص و متناسب با تعریف نیرو باشد. ما در طول دوره یکم و دوم از 300 مربی استفاده کردیم که بخش زیادی از آن‌ها بیرون از سپاه بودند. در واقع تمام کشور را بسیج کرده و پای کار آوردیم تا امروز و با گذشت نزدیک به 12 سال از تشکیل صابرین، مربیان و متخصصان خودمان را داشته باشیم.
*فراخوان دادیم و شرط اولیه هم این بود که داوطلبین نیروی رسمی سپاه باشند. دو ویژگی لازم بود تا وارد مرحله بعدی شوند: اول داوطلب بودن و دوم شهادت طلب بودن. اولین تستی که گرفتیم این بود که 54 کیلومتر راهپیمایی مداوم و با تجهیزات داشتیم که چند نفر ریزش کردند. صعودهای بالای 4000 متر ، 300 کیلومتر جنگل نوردی، 500 کیلومتر کویر نوردی و بالای 1200 متر صخره نوردی از دیگر آزمایش‌های ما بود.


*متون و اطلاعات مربوط به 11 نیروی ویژه در دنیا ترجمه و مطالعه شد. به خصوص نیروی ویژه انگلیس که حدود 400 سال قدمت دارد و تقریبا پایه و الگوی همه نیروهای ویژه در دنیاست.
(در نبرد اخیر شمالغرب کشور) تک تیراندازها نقش تاثیر گذاری داشتند و باید روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. در جنگ تحمیلی هم تلفاتی که دشمن با تک تیراندازش از ما می‌گرفت با تانک نمی‌گرفت. در این عملیات هم تک تیراندازها با تجارب و تجهیزات خوبی که داشتند تلفات بالایی از دشمن گرفتند.
*در حدود سال 80 مسئولین متوجه شدند که پ.ک.ک در حال عضوگیری و نفوذ در در ایران هستند. در اوایل دهه 80 پ.ک.ک چهارشاخه را برای ترکیه، عراق ، سوریه و ایران تشکیل داد که شاخه ایرانش” پژاک ” نام گرفت. جوانان روحیه هیجانی دارند و این گروه‌های مسلح و معاند از این منظر می‌توانند جذابیت‌هایی داشته باشند. نکته دیگر استفاده از جاذبه‌های جنسسی است چون دختران را هم جذب می‌کنند. عمده دخترانی که که جذب این گروه‌ می‌شوند کسانی هستند که با خانواده‌های خود مشکلاتی دارند و از خانه فرار می‌کنند.
*در ابتدای کار ، اقدامات اولیه از جمله شناسایی و طرح ریزی در منطقه شمالغرب آغاز شد. جاده سازی و مهندسی که شروع شد حساسیت آن‌ها هم زیاد شد و درگیر شدند و مراحمت‌هایی را برای کار مهندسی آغاز کردند. بعضا تا 14 مین در یک جاده می‌گذاشتند که تقریبا تمامی مین‌های آن‌ها کشف شد . مثلا ما شروع کردیم به جاده زدن در منطقه بورالان که برای آن‌ها بسیار گران آمد و به شدت با ما درگیر شدند و 10 تا 20 کشته در این قضیه دادند تا جلوگیری کنند و البته موفق هم نشدند و ما کار خودمان را کردیم.

1 دیدگاه

  1. سپاه پاسداران در خنثی کردن توطئه های داخلی و تهدیدات خارجی نقش مهمی را ایفا می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا