ديدگاه

نقد/ درباره معرفی داریون در برنامه صبح بخیر ایران/فرصتی که به درستی استفاده نشد/جای دیندارلو هم خالی بود/کاش یکی به نعل می زدیم یکی به میخ

“انتقاد نشانه صداقت طرف‌ مقابل است و مي‌تواند ما را به سمت عملکردي بهتر راهنمايي کند. انتقاد مي‌تواند فرصتي براي پيشرفت باشد.كسى كه نقد مى كند بايد نشان دهد كه به دليل تخريب و تضعيف طرف ديگر نقد نمى كند بلكه نيت او خيرخواهانه است.در حالى كه به نظر مى رسد نقدهاى تخريبى و غيرمنصفانه در جامعه نوعى هراس زدگى نسبت به نقد به وجود آورده است.

شما چطور با انتقادات ديگران برخورد مي‌کنيد؟ تصور ما بر اين است که اولين واکنش اکثر ما دفاع از خودمان يا بدتر از آن، حمله به فرد منتقد است.و با اين حال، با اينکه انتقاد مي‌تواند ناراحت ‌کننده باشد و روحيه را ضعيف کند، اما مي‌توان از ديدگاهي مثبت هم به آن نگاه کرد.”

این مقدمه را درباره نقد آوردیم  تا ابتدا به تعریف درستی از نقد برسیم و بدانیم نقد واقعی می تواند باعث پیشرفت ما شود.

یکی از کارهای خوبی که می توان گفت برای اولین باربعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی –در سطحی گسترده-انجام شد معرفی داریون در یکی از شبکه های سراسری سیمای کشور بود.

10 روز و 10 برنامه درباره داریون که از شبکه اول سیما هم پخش شد کار بزرگی بود که تا به حال انجام نگرفته بود. با این برنامه خیلی از مناطق کشور که با داریون آشنایی نداشتند توانستند از داریون یک شناخت نسبی پیدا کنند.

پخش تصاویر زیبا و بکر از طبیعت داریون بسیار دلپذیر بود. اما ما اعتقاد داریم می شد از این فرصت بهتر استفاده کرد.

اعتقاد داریم به جز دو-سه برنامه اول که شهردار و رییس شورای شهر داریون درباره این شهر سخن گفتند و خصوصا شهردار از سرمایه گذاران دعوت کرد تا در داریون سرمایه گذاری کنند سایر برنامه ها آنچنان که باید در شان داریون نبود.

داریون سالهاست که شهر شده و کم و بیش از امکانات شهری بهره گرفته است. اما تصاویری که از مردم داریون در برنامه صبح بخیرایران پخش شد هیچ نشانی از شهریت شهری نداشت که اتفاقا گزارشگر برنامه هم در هر برنامه بارها تکرار می کرد:”شهر زیبای داریون”!

این درست که داریون هم مانند بسیاری از مناطق ایران آش رشته، کشک،دوغ،ماست،پنیر،کره و… دارد اما طرز معرفی این موارد صحیح نبود.

مثلا،بگذریم که داریون تازه صاحب گازکشی شده اما مردم این منطقه سالهاست که لااقل از کپسول گاز استفاده می کنند. حالا چه لزومی دارد که پخت نان سنتی و پخت آش رشته به وسیله هیزم انجام شود. که بینندگان تلویزیون گمان کنند داریون هنوز روستایی عقب افتاده بیش نیست.

بنده با افتخار هر جای ایران که سفر کرده ام گفته ام اهل داریونم. دیروز یکی از رفقای تهرانی که اتفاقا مجری شبکه سوم سیما هم هست تماس گرفت و گفت:” من نمی دانستم تو از چنین روستای بی امکاناتی رشد کرده ای. من فکر می کردم داریونی که می گفتی نیم ساعت بیشتر با شیراز فاصله ندارد خیلی با امکانات ترو بهتر از وضعیت کنونی اش باشد”.

بنده خدا این رفیقمان احتمالا فکر کرده من تا حالا خالی بسته ام که گفته ام داریون شهر است و بیشتر از 15 سال است که تبدیل به شهر شده!

آیا به جای پرداختن ناشیانه به سنت های داریون نمی شد بیشتر به فرصت های اقتصادی داریون اشاره کرد؟

آیا نمی شداعلام کرد که روزگاری نه خیلی دور اینجا قطب اول کشت گندم فارس بوده؟ آیا نمی شد اشاره کرد که داریون با این پتانسیل ها و نیروی کار جوان و صد البته نزدیکی به شیراز می تواند از وجود لااقل یک کارخانه بهره مند باشد.

نشان دادن خانواده ای که دودکش بخاری درست می کنند کار بدی نیست اما آیا در هیج کجای ایران دودکش بخاری درست نمی شود؟

آیا نمی شد پخت آش رشته و نان خودمونی را لااقل روی اجاق گاز نشان داد؟

می شد در این برنامه که سراسری هم بود ضمن اشاره به زیبایی های داریون به قول معروف یکی به نعل زد و یکی به میخ و گفت :ای ملت ایران،ای مسوولین عزیز ببینید! این زیبایی ها دارند می خشکند چون آب نیست. چون خشکسالی است.بیایید و فکری به حال این منطقه کنید.

نگارش این مطلب به دلیل حجم زیاد پیام هایی بود که از طرف مردم عزیز داریون درباره برنامه “صبح بخیر ایران ویژه داریون “برای سایت داریون نما ارسال شده است.

در پایان ذکر چند نکته کوتاه هم خالی از لطف نیست که: به هر حال دیندارلو هم جزو شهر داریون است باید از این مکان و مردم آن نیز برنامه ای تهیه می شد تا باعث ایجاد تفکر “تفاوت بین داریون و دیندارلو” در بین مردم عزیز دیندارلو نشود.

ضمن آنکه انصافا آن برنامه قالی خودمونی بسیار جالب و جذاب از آب درآمد.

5 دیدگاه

  1. اگر لطف كنيد با خود مسئولين مصاحبه داشته باشين بهتره.چون اصلا خودشون به احتمال زياد اينترنت بلد نيستن بلد هم باشن اينجا سر نميزنن و كسي جواب گو نيست.

  2. شبكه يك مهمترين و كليدي‌ترين شبكه سيما است. اختصاص بخشي از وقت اين شبكه آن هم طي 10 روز متوالي فرصتي است كه به ندرت ممكن است نصيب شهري مانند داريون شود. ليكن قبل از ساخت اين برنامه هم انديشي با صاحبنظران و افراد فرهيخته شهر مي توانست امكان بهره‌برداري موثرتري از اين فرصت را ايجاد نمايد. به هر حال اقدامات مسئولين شهري داريون براي معرفي اين شهر در سطح ملي از جمله نمايشگاه شهرداري ها و شبكه اول سيما قابل تقدير است.

  3. بنام خداوند حکیم
    ضمن عرض سلام و آرزوی موفقیت روزافزون وآرزوی کسب رتبه برتر پربیننده ترین سایت خبری در آینده نزدیک توسط داریون نما و تقدیر از زحمات شبانه روزی و بی مزد و مواجب مدیر سایت و همکاران و احتمالا فشار مضاعف بر خانواده و اطرافیان که بواسطه به روز رسانی سایت قسمتی از حقوق ایشان تضییع و فدای معرفی داریون می گردد . اجر شما و اطرافیان با خداوند متعال چرا که اطلاع رسانی دقیق ، شفاف ٰ صادقانه و به روز مهمترین و خطیرترین رسالت حوزه خبر و اطلاع رسانی است .
    مع الوصف انتقاد سازنده شما به دیده منت . سپاس که با انتقاد و پیامهاتون به یادمون هستید و خوشحالیم که قابل نقد و انتقاد شدیم.
    دوستانه مطالبی را جهت روشن شدن موضوع عرض می نمایم و از همه عزیزان داریونی در جای جای کشور عزیزم ایران و سایر نقاط دنیاکه با ارسال ایمیل پایندی خود را به میهن اسلامیمان و این آب و خاک مقدس اعلام داشتند صمیمانه تشکر و به جهت کمبود ها عذرخواهی می نمایم.
    1- سعی ما تلاش برای شناساندن داریون در سطح کشور و دنیا ست و با کمبود امکانات و ضعف مالی توانائی ما بیش از این نبود .لذا معرفی داریون در سطح کشور و دنیا افتخاری بزرگ برای هر داریونی است و من .
    2- کسب مقام شهرداری برتر در سنوات قبل در زمان مهندس حسینی شهردار سابق و زحمتکش داریون در دو سال متوالی و هم اکنون کسب سه تندیس و لوح سپاس در نمایشگاه مدیریت جامع شهری کشور با حضور شهرداری های پر زرق و برق و با توان مالی بالا در خواب هم نمی گنجد چرا که همگی به ضعف امکانات واعتبارات شهرداری واقفیم .به هر حال تلاشی نه در شان داریون که در حد استطاعت بود.
    2- به دلیل حجم سفارش تولید برنامه در برنامه صبح بخیر ایران از سراسر ایران ٰ پوشش تصویری از شبکه اول سیما در ایامی که مرتب نام داریون در سطح کشور مطرح است جای بسی تامل است .لذا دعوت از این عزیزان نیاز به پیگیری بی نهایت داشته که تنوانستیم در این ایام مجددا نام داریون را دراذهان و افکار عمومی مطرح نمائیم به عشق داریون و داریونی.
    3- رویکرد برنامه توریستی و گردشگری است و جاذبه های طبیعی است نه وضعیت فعلی و همه جانبه شهر که آن موقع معرفی وضعیت موجود شهر داریون و عملکرد مسئولین نام خواهد گرفت ( بازتاب )که با بافت برنامه صبح بخیر ایران همخوانی نداشت به نحوی که نام شهردار ورئیس شورای شهر بدون سمت و پست فعلی زیر نویس شده بود . که در سایر شهر ها نیز به همین منوال می باشد که می توان مشاهده کرد .
    4- تهیه کننده برنامه و کارگردان و ناظر پخش سیما با توجه به ضوابط مربوطه دارای محدودیت هائی بوده که نمی توانستند همه شهر و وضع موجود را به تصویر بکشند و راهنمای اکیپ صدا و سیما فقط به عنوان راه بلد وکسی که آدرس ها را مطلع می باشد و بر اساس خواست کارگردان انجام وظیفه نموده و در مقام تصمیم گیری نبوده و فقط پیشنهاد می داده است و تصمی نهائی با کارگردان و … بوده است.
    5- دودکش بخاری همه جا می سازند. اما اشتغال یک خانم کار آرفرین در شغلی مردانه و کار با دستگاههای جوش و برش و فلزات سخت آنهم با استفاده از ورق دور ریز شرکت ها و ساخت دودکش در شرایط خشکسالی و بیکاری در داریون ،بعنوان یک فعالیت کارآفرینی و ایجاد انگیزه در خانم ها آنهم در داریون باحساسیت های مربوطه و برای اولین بار بایستی جذاب باشد .
    6- به دلیل کمبود وقت و حضور اکیپ صبح بخیر یران حضوردر فاصله کمی از پیگیری های انجام شده ما را غافلگیر کرد به نحوی که همه تلاشها و تماس ها را تحت الشعاع قرار داد و نتوانستیم با یک جلسه مشورتی و همفکری با صاحبان نظر نوع گزارش ها را مشخص و اولویت بندی کنیم. از جهتی طی 4 روز هماهنگی بوسیله دو سه نفر همکار و دوست و ضبط فیلم همزمان با نهایت دلسوزی صورت گرفته که از تلاش این بزرگواران صمیمانه قدر دانی می نمایم. لذا در این 4 روز بایستی هم هماهنگی می شد هم برنامه ضبط می شد لذا وقتی برای جلسه نبود و …
    5- گرفتن گزارش ازدیندارلو نیز در برنامه صبح بخیر ایران که به دلیل بارش باران و کمبود وقت و نصب تاسیسات مخابراتی تپه دیندارلو توسط کارگردان رد شد و اهالی دیندارلو نیز در خصوص جاذبه های دیندارلو پیشنهادی ارائه نکردند.
    6- به دلیل جذابیت کار پخت نان و رشته بایستی بصورت قدیم داریون و روی هیزم پخته می شد ( نظر کارگردان )
    5- رتبه گندم به جای روزگاری بصورت 10 سال متوالی و بصورت مشروح در مصاحبه شهردار بیان گردید که قابل روئیت می باشد .
    6- چشمه خالد آباد ( تنگدر ) نیز به دلی خشک بودن امکان ضبط فیلم نداشت .
    7- به دلیل حضور اکیپ صدا و سیما در فصل کاشت جاذبه های طبیعی بسیار ناچیز و قابل فیلمبرداری نبود و موکول کردن برنامه به سال آینده تضمین نداشت
    8- نشان شهری پارک بلوار کشاورز بود که در حین مصاحبه شهردار پخش گردید.
    9- گزارش از هنرمندان نیز علی رغم پیگیری های متعدد با شهرام کرمی و علیرضا بخشی زاده میسر نگردید و نمی توانستیم با همه هنرمندان مصاحبه داشته باشیم زیرا یک گزارش به هنرمندان اختصاص داشت که از هنرمندان عزیز عذر خواهی می نمائیم.
    10 – لازم به ذکر است برخی از انتقادها مورد نظر خودمان نیز بود که به اکیپ صدا و سیما منعکس گردید از جمله زمان کم هر گزارش پخش شدهو …
    11- با توجه به نوع برنامه ارائه هر گونه پیشنهاد و یا نارسائی در شهر و بیان مشکلات توسط کارگردان به دلیل مقررات مربوطه رد شد و گرنه چه فرصتی بهتر از این . اما خدا را شکر که “داریون نما” این رسالت مهم را پیگیری می نماید و زبان گویا و بر خط ماست

    در پایان ضمن عذر خواهی به دلیل تصدیع وقت و طولانی شدن عرایض و محدودیت بیان برخی مطالب . با استفاده از قاشق داغ شده توسط بخاری پشت دست خود را مهری سرخ می نمایم تا دیگر پیگیر این موارد نشوم چرا که باعث آبروی خیلی از داریونی ها شده است . البته این را هم بگویم که اینکه داریون به دلیل عدم منابع پایدار و کم مهری مسئولین از سنوات قبل همچنان محروم می باشد و مردم نیز به دلیل خشکسالی و جوانان به دلیل بیکاری و تحصیل کرده ها به دلیل عدم اشتغال روزگار سختی را در کنار کلان شهر شیراز می گذرانند را قبول داشته باشیم و لذا این عقبه تلخ همواره با داریونی ها در جای جای کشور همراه و عجین است که ضمن اظهار تاسف ، از دوست داران داریون می خواهم که تلاش کنند و منتظر دیگران نشوند تا داریون را برای ما بسازنند . همت کنیم و شهرمان را خودمان بسیازیم با تلاش ، همفکری ، غر نزدن و دست روی دست نگذاشتن من و تو در هر شغلی که هستیم و با هر توانی .

    پایان

  4. با سلام
    با اين برنامه به صورت يک بعدي به مردم ايران گفتيد که داريون يک روستاي عقب افتاده در حد 200 سال قبل هم نبود مي توانستيد از موفقيت بچه هاي داريون در کنکورهاي سراسري با رتبه هاي زير 50 نام ببريد يا از گذشته ها که چقدر مردم در شادي و غم هم شريک بودند يا از رسم مردم در مراسم عزا که نمي گذاشتند صاحب عزا غذائي بپزد و هر کس با سيني غذاي خوب مي رفت و با صاحب غزا غذا مي خورد يا از سنگ فرش 3 کوچه اصلي داريون در 50 سال پيش صحبت مي کرديد يا از مديرا ن موفق که در گذشته در داريون درس خوانده اند يا از اولين پزشکان و مهندسان ومعلمهاي که از مدرسه حقيقت جو به اين درجه هاي عالي رسيده اند بخصوص دختران اگر اطلاع نداريد حداقل تحقيق کنيد واين همه دايره ديدمان را محدود نکنيم که فقط اشخاص باب سليقه مان را مد نظر قراردهيم

  5. من الان به صورت تصادفی این مطلب را دیدم. و حیفم آمد که نظر ندم. اصلا توجیه خوبی نیست که گرفتن گزارش ازدیندارلو به دلیل بارش باران و کمبود وقت و نصب تاسیسات مخابراتی تپه دیندارلو توسط کارگردان رد شد. کارگردان کار صحنه را کنترل میکنه! به اون ربطی نداره که الان تاسیسات مخابرات هست یا نیست. یا چشمه خالدآباد آب داره یا نداره! اتفاقا چون اونجا را کرده بودند تپه مخابراتی و چشمه خالد آباد آب نداشت باید تصویر بردازی انجام می شد. برای جاذبه های دیندارلو از کی شما پرسیدید! این که گذشت ولی به فکر آخرتتون باشید. شانه از زیر بار این مسئولیت ها خالی
    کردن عاقبت خوبی نداره. آقا نمی توانید برا مردم کار کنید یا توانش را ندارید، وارد صحنه هم نشوید! لطفا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا