نوشته هاي شبانه يك داريونيهمه

نوشته هاي شبانه يك داريوني/رعايت كنيد لطفا

نوشته سي و سوم:رفته بودیم حسینیه برای حضور در مراسم سومین روز درگذشت پدر یکی از دوستان قدیمی. وقتی ما وارد مجلس ختم شدیم میکروفن دست جوانی بود که انصافا صدای خوبی داشت.
آن جوان را قبلا نیز در چنین مراسمی د یده بودم و انگار شغل و پیشه اش همین بود.
القصه صدای ذکر مصیبت جوان حسابی اوج گرفته بود و مشغول خواندن شعری در فراق پدر بود.


بنده خدا دوست صاحب عزای من و البته برادرانش چنان تحت تاثیر قرار گرفته بودند که یکی از آنها از فرط ناراحتی و شیون از حال رفت.
تازه این سمت آقایان بود و حتما در قسمت خانم ها این شیون و گریه چند برابر بود.
حرف من این است که مجلس ختم را برگزار می کنند برای اینکه اول ثواب فاتحه ای به روح آنکه درگذشته برسد و دوم آنکه موجب تسلای خاطر بازماندگان آن مرحوم یا مرحومه شود نه اینکه داغ آنان را تازه تر کرده و جمعی به سختی بکوشند تا هرچه بهتر و بیشتر دوباره آنها را به گریه بیاندازند.
به نظر می رسد در چنین مجالسی خواندن قرآن و در نهایت گوش سپردن به یک سخنرانی همراه با فاتحه بهترین کار ممکن باشد.
کاش متر و معیار چنین مجالسی به گریه انداختن صاحبان عزا نباشد. گویا هرچه روضه خوان، حاضرین در مجالس ختم را بیشتر به گریه بیاندازند مورد لطف بیشتری قرار می گیرند که اصلا خوب نیست. به نظر شما هست؟!

9 دیدگاه

  1. اين يك مصيبت است مصيبت بزرگتر سنگ قبرهاي چند طبقه و گران قيمت است كه اي كاش فكري برايش مي شد

  2. در مورد روضه خوانی منم نظر مساعدی ندارم. ولی در مورد سنگ قبر که داریونی عزیز گفت، بهتره بگم که ما که نمیخوایم پولشو بدیم پس بیاین در مورد این چیزا دخالت نکنیم و افکار عمومی رو تحت تاثیر این مطالب تقریبا بی ارزش قرار ندیم

    1. راسپوتين عزيز سلام
      از آنجا كه شما يكي از كاربران فعال داريون نما هستيد و نظرهاي منطقي مي دهيد اين مطلب از شما بعيد است درسته ما پولش را نمي دهيم ولي اگر بيني كه نابينا به چاه هست اگر خاموش بنشيني گناه است.درمورد افكار عمومي هم اين نوعي امر به معروف و نهي از منكر است.با احترام فراوان

      1. بله درسته منم حرف شما رو راجع به امر به معروف و نهی از منکر رو قبول دارم ولی فکر نمیکنم این یه مسئله ناهنجار باشه و به ضرر وضع فرهنگی جامعه باشه و به کسی آسیب برسونه که بخوایم در این مورد هم امر به معروف و نهی از منکر کنیم.نهایت امر اینکه ما فقط در حد نصیحت یا پیشنهاد پیشروی کنیم نه در حد سرزنش و یا بیشتر.

        1. راسپوتین عزیز سلام
          اين موارد شايد به ظاهر به چشم نيايد ولي واقعا معزلي است:
          آمديم و فردي از خانواده كم درآمدبه رحمت ايزدي پيوست تكليف خانواده كم در آمد چيست؟ به نظر شما سنگ قبر به حال ميت تاثيري دارد؟ گذشته از اين بياييم با فرهنگ سازي كاري كنيم پول همين سنگ قبر گران قيمت صرف مخارج ديگر شود و ثوابش را به روح ميت فرستاده شود.با احترام فراوان

          1. دوست عزیزم منم کاملا با نظر شما راجع به اینکه هزینه اینگونه مراسم صرف سیر کردن ایتام و یا کمک به نیازمندان شود کاملا موافقم در این رابطه حرفی نیست.دیگه جایز نمیدونم بحث رو کشدارش کنیم از اینکه شما هم روی این مطلب پافشاری کردید تشکر میکنم کاملا معلومه که شما هم روی مسائل شهر حساسید.
            امیدوارم بتونم از نظر های شما بیشتر استفاده کنم.
            با تشکر

  3. صاحبان اینگونه مراسمها اینقدر اعصابشون خرده و داغ عزیز انهارا ناراحت کرده که با تلاوت قران هم از حال میروند چه برسد به مرثیه خوانی وروضه خوانی

  4. بعضی از سنت ها و بهتر است بگوییم بدعت ها وجود دارند که نه ریشهای در دین دارند و نه عقلی و منطقی می باشند. مٍلا همین دکانی که در این سال ها یک عده به نام مداح باز کرده اند و چنان وضعیتی ایجاد کرده اند که داد علمای دین را هم درآورده اند . یکی از اموری که در مراسم ختم سابقه داشته است و ثواب زیادی نیز دارد روضه خوانی بر مصیبت های اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین (ع) می باشد که تاثیر مثبت آن در زندگی بخشیدن به انسان ها و دین در طول تاریخ مشخص بوده و نیاز به توضیح ندارد. اما چیزی که اکنون مشاهده می کنیم یک سری افراد می باشند که با حرفه گری تمام مردم را دچار افسردگی و یاس شدید می کنند و مجلس ترحیم را به مجلس طغیان علیه مشیت الهی تبدیل می کنند.
    در مورد سنگ قبر هم بنا بر سنت صحیح قبر باید هم سطح زمین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا