گزارش

در نقد رفتار غیرمسوولانه رییس شورای شهر داریون؛نیازی”هست” یا “نیست”؟!

تحریریه پایگاه خبری-تحلیلی داریون نما|

**ماده 15 از فصل اول قانون شوراهای اسلامی کشور می گوید:”جلسات شوراها علني و با حضور دو سوم اعضاء اصلي رسميت‌ مي‌يابد و تصميمات با اكثريت مطلق آراي حاضرين معتبر است و تشكيل جلسات‌غيرعلني منوط به تصويب دو سوم اعضاء حاضر در جلسه مي‌باشد.”

این ماده قانونی بدان معنی است که در جلسات علنی شورای اسلامی شهر نه تنها خبرنگاران بلکه تمام مردم نیز می توانند هرگاه بخواهند در جلسات شورا شرکت کنند و از نزدیک فعالیت کسانی که به آنها رای داده ا ند را ببینند.

متن کامل قانون شوراهای اسلامی شهر را می توانید در سایت شورای نگهبان اینجا بخوانید.

**چندی پیش مدیر کل دفتر امور شهری استانداری فارس از لزوم حضور خبرنگاران در جلسات علنی شوراهای اسلامی سخن به میان آورد.

متن بخشی از سخنرانی وی را بخوانید:”حضور خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی در جلسات علنی شوراهای شهر و روستا لازم است، شوراها باید در کارهای خود تشریک مساعی داشته باشند و از نظرات مردم، معتمدان و متخصصان در امور اجرایی استفاده کنند.

 از جمله اصول شوراها  پاسخگو بودن آنهاست .با توجه به اینکه اصل بر علنی بودن جلسات شورا است برخی اعضای شوراها خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و لازم است شورای شهر گزارش کار خود را به مردم ارائه دهد.”

متن کامل سخنان مدیرکل دفتر شهری استانداری فارس را می توانید در خبرگزاری فارس اینجا بخوانید.

حال با توجه به نکته های بالا سخن ما با داریوش شکری است. رییس جوان شورای اسلامی شهر داریون.

نمی دانیم آقای شکری آیا جایگاه قانونی خود را به عنوان رییس شورا می داند؟

نمی دانیم وی بر اساس کدام قانون نیازی به حضور خبرنگار در جلسات شورای شهر نمی بیند؟

 این مشخص است که اگر جلسات شورا غیر علنی باشد خبرنگاران نمی توانند در آن شرکت کنند مانند جلسه دو هفته پیش که به خبرنگار داریون نما اعلام شد جلسه غیر علنی است و خبرنگار ما هم شرکت نکرد و هیچ اعتراضی هم نکردیم. اما آیا چنین پاسخی که گفته اید:”نیازی به حضور خبرنگار در جلسات شورا نیست” درست است؟

داریون نما به عنوان تنها رسانه رسمی منطقه داریون و نماینده افکار عمومی همشهریان داریونی،این برخورد رییس شورای اسلامی شهر داریون را ضمن این که توهین به مجموعه خود می داند آن را در چارچوب قانون نیز نمی بیند.

این کار رییس شورای اسلامی شهر داریون بر خلاف ماده 15 فصل اول قانون شوراها است.

توجه شکری را دوباره به سخنان مدیرکل دفتر شهری استانداری فارس جلب می کنیم.:”

کشتکار با بیان اینکه حضور خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی در جلسات علنی شوراهای شهر و روستا لازم است، بیان کرد: شوراها باید در کارهای خود تشریک مساعی داشته باشند و از نظرات مردم، معتمدان و متخصصان در امور اجرایی استفاده کنند.

وی از جمله اصول شوراها را پاسخگو بودن آنها دانست و ابراز داشت: با توجه به اینکه اصل بر علنی بودن جلسات شورا است برخی اعضای شوراها خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و لازم است شورای شهر گزارش کار خود را به مردم ارائه دهد.”

ما برای اطمینان حتی با پرویز کهندل رییس امور شوراهای دفتر شهری استانداری فارس  نیز تماس گرفتیم. وی به نامه شماره 6241/16957/92/7 اشاره کرد که طبق آن حضور مستمعین و مشخصا خبرنگاران در جلسات علنی شورا مجاز است.

نکته آخر آن که هر چند طبق قانون حضور خبرنگار خود را در جلسات علنی شورای شهر حق طبیعی مردم و افکار عمومی می دانیم اما قبول کنید که وقتی رییس شورا نمی خواهدخبرنگار ما در جلسات  شورا شرکت کند ما هم نمی توانیم به وظیفه و رسالت خبری خود عمل کنیم.

خوب است اعضای محترم شورای شهر داریون به این سوال پاسخ گویند که: مگر هدف شما جز رضایت مردم داریون است. مگر شما جز برای خدمت به مردم آمده اید که حالا می خواهید جلسات شورا بدون خبرنگار برگزار شود؟

مگر داریون نما دنبال کدام سود و منفعت برای خود است؟ مگر خدایی نکرده داریون نما تاکنون خواسته ای از شورای شهر داشته؟

نکند اعضای محترم شورای شهر داریون گمان می کنند ما برای شرکت در این جلسات دنبال سود و منفعت شخصی خود هستیم؟

اگر اینگونه فکر می کنند که خدا گواه است نه تنها چنین نیست که حتی این کار جز هزینه برای ما چیز دیگری ندارد که البته آن هم فدای مردم عزیز منطقه داریون و از این لحاظ هیچ منتی نیست.

حال قضاوت با مردم و کاربران عزیز. هرگاه عزیزان شورا تصمیم گرفتند و صلاح دیدند  ما در خدمتشان هستیم تا به وظیفه اطلاع رسانی خود عمل کنیم .

حال تا چه قبول افتد و چه در نظر آید….

31 دیدگاه

  1. واقعا متاسف شدم این رفتار نشانگر عدم درک صحیح از وظایف میباشد پاسخگویی و اطلاع رسانی باید شفاف باشد من نمیدانم چه چیزی میخواهد مطرح شود که نباید اطلاع رسانی شود به اطلاع عموم برسد آقای شکری شما خود باید درهمه جلسات دعوتنامه رسمی برای خبرنگاران بفرسید تا شان ومنزلت خبرنگار حفظ شود وهم تنها پل ارتباطی شما و مردم برقرار باشد تا بوده روال کار اینطور بود هست خواهد بود

  2. هروقت قرار بوده تیشه ای به پیکر داریون زده شود جلسات غیر علنی برگزار شده است.
    من نمیدانم چه شده است که اقای شکری که این همه قبل از انتخابات از برگزاری جلسات عمومی و…داد سخن می داد الان این پاسخ را داده است؟؟!!
    مگر خدای نکرده قرار است تصمیماتی گرفته شود که مردم باید غافلگیر شوند!!!؟؟
    اقای شکری عزیز باید دلیل قانع کننده ای برای این تصمیم بیان کنند که ما منتظر شنیدن ان هستیم.
    در مذاکرات اتمی هم بلافاصله بعد از جلسه نشست خبری برگزار میکنند تا مردم از مفاد جلسه و…باخبر شوند .شاید این جلسات شورای شهر داریون از مذاکرات اتمی هم مهمتر باشد که چنین تصمیمی گرفته اند .
    شاید هم قرار است شهرداری انتخاب شود که ………..
    تازه ابتدای کار این شورا است و راه درازی در پیش است که باید ارتباط مردم با شورا و داریون نما که تنها پل اتباطی است منطقه است حفظ شود واین کار انجام نمیشود مگر با حضور فعال خبرنگار داریون نما در تمامی جلسات انشااله

  3. تازه مذاکرات هسته ی که قرار بود محرمانه باشه درز کرد بیرون همه با خبر شدن واقعا برام من سوال شده دلیل غیر علنی بودن جلسات شورای داریون چیه نکته دوم اگر موردی باشد که نباید الان درز کنه عرف براینه که از خبرنگار خواسته میشود فعلا در این مورد خبری کار نکند تا پس از به نتیجه رسیدن اطلاع رسانی شود

  4. با سلام
    اعضای شورا باید بدون هیچ گونه بهانه تراشی اجازه دهند که خبرنگاران و مردم در جلسات حضور داشته باشند چون اگاهی از امور شهر اولین حق شهروندان گرامی است.

  5. واقعا چه توقعاتی شما دارید، هزارتا خواسته از شوراها دارید! … آسیاب به نوبت!انتخاب شهردار،16 متری امام سجاد، خوندن متن قانون شوراهای اسلامی شهر ، خوندن متن سخنان مدیرکل دفتر شهری استانداری فارس!! چهار سال وقته!با زمانبندی دقیقی که انجام میدن اونم با چاشنی مدیریت هر کدوم از این چهار تا رو توی یک سال انجام میدن.عجله نکنید.

  6. آقای شکری این چه جوابی است دادی برادر. خودت را با رسانه ها درگیر نکن از من به تو نصیحت

  7. من به شخصه موافقم .چراکه باید جلسات محرمانه باشه وشورا یه سحنگو داشته باشه وایشون اهم جلسات رو به اطلاع عموم وخصوصا خبرنگارها برسونند.این یه حرکت روتین هست وبی احترامی به شخص ویا مردم یک منطقه نیست واز اصول برگزاری همه جلسات هست

    1. سلام دوست عزیز
      چه کسی گفته جلسات باید محرمانه باشه. از شما خواهش می کنیم به متن قانون شوراها مراجعه فرمایید.
      این درست که شورا باید سخنگو داشته باشد و طبق قانون سخنگوی شورا رییس شوراست اما ماده 15 قانون شوراها ورود عموم مردم به جلسات را مجاز می داند جز جلسات غیر علنی که ما هم در این باره حرفی نداریم.

  8. اقای شکری از شما بعید هست چنین پاسخی ، نباید به این جا کشیده بشه و نگذارید که مردم فکر کنن که انتخابشون اشتباه بوده امیدوارم پاسخ قانع کننده ای داشته باشید چون مردم وکاربرین سر پا گوشند ومیخواهند دلیل این کار شما را بدانند که چرا اینگونه پاسخی به خبرنگار داریون نما داده اید

    1. سلام منتخب آقای شکری.حقیقتش رو بخاید وقتی دیدم نوشتید یکی از منتخبین تعجب کردم. پیش خودم گفتم نکنه من اشتباه میکنم. آخه منتخبین کسانی هستند که انتخاب می شوند نه کسانی که انتخاب می کنند! این بود که رفتم سراغ واژه یاب. دیدم با ” فتح حرف خ” به معنی انتخاب شوندگان است ولی با ” کسر خ” همون معنی انتخاب کنندگان رو میده. پس ایرادی بر شما وارد نیست. ببخشید.

  9. تا بود چنین بود، چنین باد، چنین خواهد بود.قدیما هم خونه های انصاف پشت درهای بسته جلسه می گرفتند. پس این گونه رفتار ها تو داریون ارثیه و خیلی هم عجیب نیست ! نمیدونم چرا شما تعجب میکنید !

  10. سلام به جای شلوغ بازیهای بیمورد وبیفایده توسط برخی افراد وگروهها که باعث وبانی انهم متاسفانه خود افراد سایت داریون نما میباشند بگذارید اعضا شوراجلسات خود را برگزار نموده وبعد از اتفاق نظر ونهایی شدن تصمیمات نسبت به رسانه ای شدن ان اقدام نمایند تمامی اعضا شورا حی وحاضر در جلسات حضور دارند و همه با هم تصمیم گیرنده هستند نه یک نفر تنها تجربه نشان داده سایت داریون نما متاسفانه به جای حل مشکل و اطلاع رسانی از کاه کوه میسازد واز کوه کاه وفقط دنبال گل الوده کردن اب جهت منافع خود وجانبداری از اشخاص خاص و زیر سوال بردن برخی افراد خاص وبها دادن به برخی افراد دیگر با این رویه روز به روز بازدید کننده های خود را از دست داده وگامی در جهت منافع داریون بر نخواهید داشت به جای پرداختن به این مسایل حاشیه ای بی اهمیت و بقول معروف خاله زنک بازی به امر ووظیفه اطلاع رسانی منصفانه وبه دور از این مسایل بی اهمیت بپردازید واقعا که هر کی ندونه فکر میکنه صاحبان این سایت اخلاق بچه گانه ای بیش ندارند.

    1. سلام همشهری عزیز
      ممنون از این که به سایت خودتان سر زدید.
      کامنت شما حاوی مطالب و کلمات جالبی است. از کاه کوه ساختن،جانبداری از افراد خاص،دنبال منافع بودن، خاله زنک بازی…
      به راستی شما درباره داریون نما چه فکر کرده اید؟ کدام کاه و کدام کوه؟!
      کدام جانبداری از افراد خاص؟!
      کدام منافع؟!
      ما اگر دنبال منافع بودیم که ….
      متاسفانه ادبیات شما به هیچ وج صحیح نیست؛”خاله زنک بازی”. این تعبیر آیا شایسته داریون نماست؟!
      قضاوت با خود مردم….

    2. سلام همشهری. چرا به جای اعتراف به واقعیتی تلخ که متاسفانه گریبانگیر مسئولین ما شده است و خود را تافته ی جدا بافته و جدا از مردم می دانند، با کتمان کردن حقایق و واقعیتها، اصرار دارید از شخصی طرفداری کنید که به عنوان نماینده مردم باید پاسخگو باشد، عیب ندارد نظرتان را بگویید. نظرتان هم محترم است و جواب محترمانه هم دارد که در صورت رعایت ادب از سوی شما داریون نما هم در کمال متانت جوابتان را خواهد داد. ولی متاسفانه شما نظرتان را نگفته اید بلکه یک طرفه و بی منطق از یک شخص طرفداری کرده اید. باز هم ایرادی ندارد ما به حساب آن می گذاریم که عمدی در کار نبوده است. ولی آخر به چه قیمتی؟ به قیمت آماج تهمت و توهین قرار دادن تنها رسانه عمومی مردمی که خود را همشهری آنان می دانید. من کار ندارم که حق با شماست یا داریون نما که آن بحث دیگری است.بگویید با چه منطق و اخلاقی داریون نما را آماج این تهمتها و توهینها قرار داده اید؟مگر نه اینکه داریون نما در حقیقت کاربرانی هستند مثل خود شما که در قالب یک سایت گرد هم جمع شده اند تا مدافع حقوق شهرشان باشند؟ اگر غیر از این است بگویید تا ما هم بدانیم.

    3. راست میگن ایشون بذارید شورا جلسات خودشونو برگزار کنن بابا شما از جون شورا چی میخواید شهر دار میخواید صبر کنید شما چقدر کم حوصله اید انتخاب میکنن مگه شما نمیدونید انتخاب شهردار مهمترین کار شوراست برا این کار مهم خب زمان میخوان اره وقت هم دارین 4 سال وقت زیادی که نیست یکم بیشتر وقت بدید

  11. آقای محترم که شهامت نداری با نام اصلیت نظر بدی کاش بدانی اگه داریون نما دنبال سود و منفعت بود مورد شکایت آقای زارعی شهردار قبلی قرار نمی گرفت. متاسفم واست.

  12. سلام همشهری. بنده بعنوان یک داریونی که هم اعضا شورا و هم داریون نما را قبول دارم، به نوبه خودم بخاطر اظهار نظر غیر منصفانه شما از داریون نما عذرخواهی می کنم. به نظرم شایسته است که خود آقای شکری که اتفاقا بسیار هم بااخلاقند توضیح داده و ماجرا فیصله یابد.

  13. پاسخ دادن این چنین ریس شورا به خبرنگار داریون نما واقعاجای تعجب دارد,خب اگه قرارهست تصمیمی به نفع مردم داریون گرفته بشه دلیلی وجودنداره که خبرنگارحضورنداشته باشه

  14. همشهری جان سلام وعرض ادب و احترام
    اگر فرمایش شما صحیح باشد که تمام روزنامه ها و نشریات و سایت ووو دنبال خ ا ل ه ز ن ….هستند .کلا کار نشریات اطلاع رسانی است پس باید برای آنها این واژه را استفاده کنیم پس اخبار بیست و سی شبکه دو اوج اصطلاح شماست!!!!
    عزیز برادر داریون نما و کاربران آن را به این صحبت ها متهم نکن. شاید شما با شخصی خاص که اتفاقا کاربر داریون نما هم هست مشکل دارید ولی اجازه ی این را ندارید که تمام کاربران را به قول معروف به یک چوب برانید.!!!!
    شما میتوانید تنها با نام واقعی خود وارد شوید تا ان شخص هم با نام واقعی خود پاسخ شما را بدهد !!!
    رویهمرفته جلسات شورا باید علنی باشد مگر در موارد خاص و انهم با تشخیص اکثریت آرا در غیر اینصورت حضور خبر نگارالزامی است.اتفاقا حضور سخنگو برای جلسات محرمانه هست نه جلسات علنی!!!تا مفاد جلسه محرمانه را به اطلاع رسانه ها برساند.
    با تمام احترامی که برای شما قائل هستم ادبیاتی که بکار برده اید بسیار زشت است و در شان همشهریان ما نمیباشد شما نه کاربر داریون نما هستی و نه همشهری ما داریونی ها ،که اگر بودید ادبیاتتان چنین نبود!!!
    داریون نما یک رسانه ی فرهنگ ساز است که ادبیات خیلیها را از بدو تاسیس تغییر داده است پس احتمالا شما جدیدالورود هستید. انشااله به مرور که کاربر داریون نما باشید ادبیات سخن گفتن را یاد خواهید گرفت انشااله

  15. با سلام .والا ما که هرچی مطالعه کردیم الزامی به حضور خبرنگاردر جلسات شورا ندیدیم

    ماده 15 )–جلسات شوراها علنی و باحضور دو سوم اعضاي اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با
    ( اکثریت مطلق آراي حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیر علنی منوط به تصویب دو سوم اعضاي حاضر در جلسه می باشد.
    ماده 15 مکرر- اولین جلسه شوراهاي روستا به دعوت بخشدار و شوراي شهر به دعوت فرماندار
    در تاریخ مقرر در ماده ( 3) قانون تشکیل می شود. همچنین شوراهاي فرادست به ترتیب ، شوراي بخش به فاصله یکماه پس از
    تشکیل سه چهارم شوراهاي روستاهاي تابع بخش به دعوت بخشدار ، شوراي شهرستان به فاصله یکماه پس از تشکیل دوسوم
    شوراهاي شهر و بخش در محدوده آن شهرستان به دعوت فرماندار ، شوراي استان به فاصله یکماه پس از تشکیل دو سوم
    شوراهاي شهرستانهاي واقع در محدوده آن استان به دعوت استاندار و شوراي عالی استانها به فاصله یکماه پس از تشکیل دوسوم
    شوراهاي استانها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.

    1. سلام دوست عزیز
      ما نگفتیم قانون شوراها می گوید حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر الزامی است. ما طبق قانون شوراها گفتیم جلسات علنی یعنی اینکه عموم مردم و از جمله خبرنگاران می توانند در جلسات علنی شوراها شرکت کنند. لطفا یک بار دیگر بند 15 را بخوانید.
      در ضمن آقای کشتکار مدیرکل دفتر شهری استانداری فارس طی سخنانی گفته اند حضور خبرنگار لازم است. ایشان هم نگفته اند الزامی است گفته اند لازم است. منظور ایشان این بوده که برای گزارش جلسات شورا به افکار عمومی حضور خبرنگار “لازم” است.
      حق یارتان

    2. اصلا این قانون و تبصره و آیین نامه ها رو بذارید کنار، خود شما چی فکر می کنید به نظر شما ما نباید از کار شوراها اطلاعی داشته باشیم؟ اگر رییس شورا خودشان سخنگو بودند قضیه فرق می کرد. والا وزیر امور خارجه هم بعد از هر جلسه ای شخصا گزارش کار میدن. اما اینجا نه خودشون گزارش میدن و نه اجازه میدن فردی دیگری زحمت تهیه اش رو بکشه.بیاید برای یه بار هم که شده تعصب رو بذاریم کنار و یه کم منطقی تر به این موضوع نگاه کنیم.

  16. واقعا متاسفم برای خودم به عنوان یک فرد داریونی که مسئولینش کوچکترین انتقادها را هم بر نمی تابند و با رفتارهایی غیر مسوولانه به این انتقادها پاسخ می دهند!در این رفتارها تجدید نظر کنید لطفا…

  17. تا قبل از فعالیت این سایت فقط تعداد محدودی از مردم در جریان کار مسولین داریون(چه شورا.شهردار.مدیران مدارس.بخش نمایندگی آموزش وپرورش.اداره های آبفا.گاز.برق وتلفن……..)بودند ودر بین آنها هم باز تعداد انگشت شماری فقط جهت نظارت بر کار این مسولین دنبال اطلاعات بودند. بقیه اگر کارشان به این مکانها میافتادتا حدی مطلع میشدند.در حالی که این حق همه مردم است که بدانند کسانی که به نوعی سرنوشت مردم را در یک موضوع خاص برعهده دارند,چه میکنند.
    وظیفه هر رسانه ای هم همین اطلاع رسانی و ایجاد تعامل بین مردم ومسولین میباشد.البته شخصا با نحوه اظهار نظر به شکل طعنه وسرزنش مخالفم وعقیده دارم که این روش اکثرا نتیجه عکس خواهد داد.ولی کسی که مسولیتی به این مهمی را بر عهده میگیرد حتما ظرفیت بالایی داشته واین گونه نظرات در امر خطیر خدمتگذاریش تاثیری نخواهد گذاشت.
    واما سایت داریون نما!تا جایی که اطلاع دارم این سایت ومسولش از نمایش دیدگاهها ومطالبی که ایجاد تشنج کند دوری میکنند.ولی باز هم به عنوان یکی از کاربران از ایشان تقاضا دارم که در نمایش دیدگاههای سازنده وعدم نمایش دیدگاههای طعنه آمیز دقت فرمایند.
    مسولین محترم داریون بدانند که( سایت .روزنامه.نشریه و دیگر رسانه ها) هم هر جا لازم باشدمورد انتقاد مردم قرار خواهند گرفت.رسانه ها حکم چشم وگوش و زبان مردم را دارند.پس برکار چشم وگوش وزبان مراقبت بیشتری لازم است.
    ومن الله التوفیق.

  18. با سلام
    من از طرف خودم و همه مردم داریون از داریون نما کما تشکر و قدردانی را دارم چون شاهد بوده ام که ایشان این مسولیت را در طی یکی دو سال گذشته بدون هیچ چشم داشتی به بهترین نحو انجام داد ه اند.انشاالله که موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا