ديدگاه

نگاهی به وضعیت فارغ التحصیلان بیکار در داریون

به کوشش:علی مختاری|
مسوولان و دست اندرکاران منطقه داریون جهت رفع بیکاری فارغ التحصیلان منطقه داریون گام اساسی بردارند تا آنها بدون دغدغه فکری و روحی و تامین معیشت خود به اهداف مورد نظر خود برسند.
در سال‌های گذشته عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با بازار کار موجب افزایش بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور خصوصا منطقه داریون شده،به نحوی که این مسئله به یک معضل بسیار جدی و قابل تعامل تبدیل شده است.
و به همین سبب مشکلات این قشر روز به روز افزون گشته و موجب شده تا نتوانند به موقع تشکیل خانواده داده و برخی هم عطا را به لقایش بخشیده و اصلا فکر ازدواج را از سر مبارک خود بیرون بیاورند چون هیچ فرد عاقلی بدون اینکه کار و کسب مناسبی داشته باشد قدم به این راه سخت و دشوار زندگی نخواهد گذاشت.
منطقه وسیع داریون از بردج گرفته تا دودج با آن گستره ی جمعیتی ،هر ساله فارغ التحصیلان زیادی را وارد جامعه می کند و بعضا در بعضی اگر شانس در خانه آنها را بزند در یکی از نهادها و ادارات بصورت قراردادی مشغول به انجام کار می شوند و تعداد زیادی هم که شانس خود را برای استخدام از دست می دهند بعنوان یک فرد بیکار ولی با تحصیلات عالیه در کوچه و پس کوچه های شهر گشت و گذار می زنند و یا به یک کار ناخواسته  روی می آورند که چندان رغبتی به آن نشان نمی دهند چرا که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی هیچ سنخیتی با تعداد ادارات دولتی در سطح شیراز و یا منطقه ندارد.
در عصر کنونی ،هر فردی که بخواهد تا مرحله لیسانس پیش برود حداقل باید مبالغ گزافی را با توجه به گرانی ، تورم و سختی خدمات پرداخت کرده و دقیقا هم نمی داند که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی  توانایی پیدا کردن شغل مناسب و در خور شانشان  پیدا می کند یا خیر.
این معضل که بصورت آشکار در سطح منطقه خود را نشان داده سد راهی برای آینده جوانان بی ادعا و مظلوم شده و موجبات سرخوردگی و پیشمانی از تحصیل را فراهم کرده است .
بنابراین برای رفع این پدیده شوم مسوولین و دست اندرکاران منطقه باید راهکارها و شیوه های مختلف و همچنین  تعامل خاص خود فکر اساسی در این مورد کرده و برای جذب سرمایه گذاران توانمند جهت احداث کارخانه و یا شرکتی که بتواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند تلاش و کوشش دو چندانی از خود نشان بدهند.
وجود زمین های بکر و دست نخورده در این منطقه موقعیت مناسبی را پیش روی آنها قرار داده تا با نامه نگاری و دعوت مسوولان وقت  استانی و یا حتی نمایندگان مجلس به این منطقه محروم و زرخیز این زمین ها را تغییر کاربری داده و برای انجام فعالیت های مقرون به صرفه و درآمدزا گام اساسی بردارند.
 منابع کمکی:پیک مهارت، پول نیوز

15 دیدگاه

  1. بیکاری بزرگ ترین معضل جوانان عزیز است ، بویژه تحصیل کردگان بیکار زیاد شده اند . اشتغال ، مسکن و ازدواج را باید حل کرد . هرچند این مشکلات خاص داریون نیست . اما در داریون هیچکس به فکر چاره نیست ! کاش حداقل مسوئین محلی حتی یک گام کوچک برمی داشتند !

    1. یه بار اومدیم از رو دست یکی دیگه بنویسیم، اونم اشتباه شد.
      ویرایش می کنم : به امید یه هوای تازه تر…

  2. البته یه دید دیگه هم نگاه کنیم این لیسانس های بی سواد خیلی زیاد شدند بخدا ادم بعضی تحصیل کرده ها رو میبینه از هرچی دانشگاه زده میشه سوادشون در حد بچه کلاس اول ابتدای است

  3. با سلام ….
    به نظر بنده می بایست کشاورزی و دامداری منطقه را توسعه داد و به صورت خزنده صنعت را وارد این منطقه کرد پس در اولین گام می بایست به کشاورزی منطقه نگاهی ویژه داشت …

  4. سخنرانی که نمیکنید دارید کامنت مینویسید راحت باشید اینقدر دچار متن جمله بندی کلمه های عجیب غریب نشید
    ببخشید ولی وقتی که کامنت شما را خوندم فکر کردم دارم مصاحبه وزیر صنعت را با خبرگزاری ها را میخوندم خیلی رسمیه خودتون یه بار بخونید ؟

  5. با سلام ….
    کامنت گذاری در یک خبر پیرو اصول خاصی نیست هر کس ادبیات نوشتاری و محاوره ای خاص خود را دارد، به نظر بنده ایراد گرفتن به کامنت دیگران باعث دور شدن از فضای بحث علمی است موفق و پایدار باشید…

  6. سلام….

    بىکارى اولىن وبزرگترىن معضل جوان هاى دارىونى است..هرچند که تعداد جوان هاى دارىون روز به روز رو به کاهش است..فکر مىکنىد چرا اىنقدر امار خود کشى در دارىون بالاست..؟؟؟به خدا که همه جوون ها از بس در فکر شغل واىنده هستند افسردگى گرفتند,,و از سر ناچارى وفکر وغصه با ىه تلنگور کوچک بخ فکر خودکشى مى افتن که همه بر مىگرده به نداشتن شغل

  7. با نظر سورنا و پایتخت فرهنگی موافقم.
    امار فارغ التحصیلان رو به افزایش هست و با بیکاری که در منطقه وجود داره یا باید فکر اشتغال زایی باشیم یا فکر افزایش بنگاه های فروش مواد و قبر کن ها.این روزا یا جوونا خود کشی میکنن یا به اعتیاد رو میارن که هر دو از یک دلیل بسیار مهم میاد اونم بیکاریست اگر این معضل بر طرف بشه خیلی از ناهنجار ها خود بخود از بین میره نمونش اعتیاد و خودکشی و امار بالای طلاق و بالا رفتن سن ازدواج.باید عزیزانی که در داریون دارای وضع مالی خوبی هستن با اراه اندازی کارگاه ها و مراکز تولیدی هم خدمتی به مردم منطقه بکنند هم پول خود را وارد چرخه اقتصادی کنند و درصد ناخالص تولید داخلی را بالا بیارن

  8. با سلام
    درست است که بیکاری در تما کشور هست ولی بکاری در داریون بیداد میکند
    دلایل زیاد هست که داریون از شهر پر رونق دیروز به شهر بی اب و بی کار امروز تبدیل شده است .
    تا زمانی که اب وجود داشت تمام تمرکز مردم بر کشاورز و امروز که خشک سالیست دست رو دست گذاشته اند .
    در داریون حس تعاون وجود ندارد
    همین تحصیل کردگان امروز با راه کارها و حمالیتهای مالی مردان کار دیروز میتوانستند با تشکیل شرکتهای تعاونی در ضمینه های کارگاهای تولیدی کوچک زود بازده هم مشکل اشتغال را در منطقه حل کنند و هم به داریون رونق اقتصادی بدهند ولی در اینجا در مدت کوتاهی که من امده ام همه برای خودشانند و حس مشارکت در امور اصلی وجود ندارد در صورتی که با سرمایه های اندک اندک هم میتوان ایجاد شغل کرد.

    1. سلام غریبه آشنا …

      می گویند در بیابانی گرگی به چهل باجناق ( همان هم ریش خودمان را می گویم ! ) حمله کرد و سی و نه تا از آن ها را یکی یکی خورد تا نوبت رسید به چهلمین هم ریش عزیز !

      می دانی آخرین کلام این بخت برگشته چه بود؟ وقتی در دهان گرگ عزیز، تکه ی بزرگش گوشش بود ؟ گفت : ای داد از بی کسی !

      پس غریبه ی آشنا ! قربان شکل ماهت بروم من ! عزیزتر از عزیز ! ای داد از این همه بیداد !

      در داریون چه چیزی وجود دارد که حس تعاون وجود داشته باشد : وقتی آه نداریم که با ناله سودا کنیم، حس تعاون دیگر کیلویی چند است ؟ تا حس مسئولیت پذیری و حمایتی نباشد، صاحبان سرمایه به چه اطمینانی پول بی زبانشان را بریزند روی دایره ؟

      در این ولولای هر کی هر کی، اصلا تو به من بگو ببینم در داریون، دل خوش سیری چند است عزیز !؟

      جاری و ساری باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا