اخبارهمه

پاسخ رییس مرکز جهاد کشاورزی داریون به داریون نما: 155 میلیون تومان برای احیا و مرمت قنات خالدآباد اختصاص یافته است

در پی انتشار مطلب «چرا کسی به فکر لایروبی قنات های داریون نیست؟» در سایت داریون نما اسفندیاری رییس مرکز جهاد کشاورزی داریون جوابیه ای برای داریون نما ارسال کرد.

به‌گفنه مهندس اسفندیاری رییس مرکز جهاد کشاورزی داریون طی بازدید سال ۹۸ مهندس سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از قنات خالدآباد داریون ضمن ‌بررسی مسائل ومشکلات این قنات میزان ۱۵۵میلیون تومان جهت احیا و مرمت قنات مذکور اختصاص یافت و اعتبار آن ۱۱۴میلیون تومان مصوب شد که پس از انجام مراحل قانونی و مناقصه به شرکت آریا برج با مدیر عاملی آقای فلاح واگذار شد. گفتنی است به زودی عملیات اجرایی لایروبی و مرمت قنات آغاز می شود.

امتیاز کاربران: 4.65 ( 1 رای)

2 دیدگاه

  1. سلام،
    اختصاص یافتن که کار و جوابیه نیست، وظیفه بوده است‌.
    مهم اینه که ما اثر این مبلغ رو هرچه سریعتر ببینیم.
    از حرف تا عمل… زمین تا آسمان تفاوت!

  2. با سلام . از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم . از رئیس محترم اداره جهاد کشاورزی داریون و شهرستان شیراز هم سپاسگزاریم . اگر این طرح عالی اجرا شود و همه ی رشته قنات ها لایروبی شود واقعا یک « جهش بزرگ » در تولید محصولات کشاورزی در داریون اتفاق خواهد افتاد ، صدها هکتار زمین مجددا احیاء خواهد شد و مهاجرت معکوس اتفاق خواهد افتاد . البته مهم تر از اجرای عالی این طرح ، نظارت و مدیریت بر بهره برداری ازاین قنات های قدیمی و کم نظیر آب شیرین است . مسئولین محترم باید از نظریات پیشکسوتان و افراد قدیمی داریون استفاده کنند . افراد قدیمی می گویند این قنات ها از جهت ها مختلف به قنات اصلی متصل می شوند و برخی از این قنات ها کاملا مسدود شده است و تعدادی از آنها هیچگاه لایروبی و مرمت نشده اند همچنین در سنوات خیلی قبل هم ، طرح لایروبی ناقص و در سطحی محدود اجرا شده است لذا کارشناسی قبل از اجرای طرح خیلی با اهمیت است . اگر طرح به طور کامل و برای تمام رشته قنات ها اجرا شود آب این قنات ها شاید به بیست برابر دبی فعلی برسد .برخی از چاه ها در حریم قانونی این قنات ها حفر شده و عملا آب قنات ها را استخراج می کنند . در حال حاضر متاسفانه آب این قنات ها در تمام بیست و چهار ساعت شبانه روز حمل و به فروش می رسد و حق مالکان و کشاورزان غصب می شود . از مسئولین محترم انتظار می رود برای بهره برداری از قنات ها یک برنامه مدون در نظر گرفته شود و کار مواظب از قنات ها بعد از لایروبی به کشاورزان سپرده شود اگر خود کشاورزان در مدیریت قنات ها سهم اصلی داشته باشند این میراث بزرگ و گران بها که از پدران ما به ما رسیده است حفظ خواهد شد . درحال حاضر بهره برداری از قنات های قدیمی داریون مثل بهره برداری از نفت ایران قبل از ملی شدن صنعت نفت است . دراین میان افرادی سوء اسفاده کرده و منافع کوتاه مدت شخصی خود را در نظر می گیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا